Foto's stranden

  • W.

    Bij deze wil ik mensen die van plan zijn naar Karpathos te gaan voor die mooie verlaten stranden die je steeds op die foto's ziet erop attent maken dat dat een illusie is. Die foto,s worden waarschijnlijk in alle vroegte gemaakt ofwel gefotoshopt. Wat je op die mooie plaatjes niet ziet is dat de stranden zelfs in juni al vol liggen met mensen en op de beroemde stranden geen ligbed meer te krijgen is. Zelfs op de stranden bij het vliegveld ,waarover altijd gezegd wordt dat het er zo rustig is moet je er vroeg bij zijn om een plekje voor jezelf te hebben,zeker als je beschut wil liggen voor die eeuwige harde wind. Dat de stranden aan de westkust (tussen Arkassa en Lefkos) vaak zeer vervuild zijn door aangespoeld, of op een andere manier daar gekomen ,afval zie je ook niet op de foto's.

  • InVo

    na ja, waar slaat dit nu weer op?

  • W.

    Wil je soms beweren dat het niet waar is wat ik zeg ?

  • Joke2

    Ik ga al jaren in mei of in september naar Karpathos. Bij het vliegveld en ook op andere plekken hebben we altijd een strandje voor ons alleen.

  • InVo

    Dat zeg ik niet, maar om nu gelijk te beweren dat alle foto's bewerkt zijn, vind ik wel erg overtrokken.

    Ook op de Nederlandse stranden ligt zooi.

    Ik ga altijd in augustus op vakantie en ik heb op Karpathos in die weken stranden voor ons alleen gehad.

    Kiezelstranden, want daar wil een toerist niet liggen en mij (of een Griek) maakt het niet uit.

  • eMeM

    Er zijn weleens acties dat schoolkinderen de stranden gaan opruimen.

    En teer ben ik wel regelmatig tegengekomen.

    Het vuil laat de badgast liggen (meestal) en vooral die vieze sigarettenpeuken en filters.

    Maar in mei had ik zelf op Amoopi bijna het strand alleen en zeker Agatha.

    Had het "te druk'' om veel standen te zien maar ja in mei is het meestal rustig.

    Maar het weer kan dan ook wel slecht zijn. Ik had toevallig alle dagen zon maar wel veel wind.

    Maar 1 x meegemaakt van de meer dan 20 x dat ik op de luchthaven aankwam en geen zucht wind had. Maar dat is ook vreemd en heel onprettig warm.

  • Byrd

    Wat de badgasten achterlaten is onvoorstelbaar. Daar is niet tegen op te vegen. Hier in Scheveningen worden in het hoogseizoen iedere ochtend de stranden en openbare ruimten grondig schoongemaakt. Desondanks is het 's avonds na een zonnige dag weer vol afval. Pigadia e.o kent een dergelijke schoonmaak niet maar toch heb ik de openbare ruimte en stranden nooit als vuil ervaren. Wellicht voelen de badgasten meer verantwoordelijkheid dan in eigen land.

    Pigadia e.o heb ik nog nooit als druk ervaren. Mogelijk heeft dat met het feit te doen dat ik altijd in het voorseizoen ga (mei/begin juni). Mogelijk is het toerisme enorm geboemd sinds 2009 toen ik er voor het laatst was. Het is echter moeilijk voorstelbaar voor me dat aan de zuidkust geen rustige strandjes meer te vinden zijn.

    Wat betreft de aangespoelde rotzooi aan de oostkust heb ik ook wel eens wat gezien. Ik weet niet in hoeverre dat het gevolg is van een toevallige stroming of slechte afvalverwerking van Karpathos. Het is zeker een punt van zorg dat ik deel met Wil.

    Terecht heeft Wil zijn verhaal beperkt tot het zuidelijke deel van Karpathos. Noord Karpathos is nog relatief maagdelijk. Wel is er minder vertier. Het is maar wat je zoekt.

  • Ruben en Roxana

    Hallo.

    Wij waren afgelopen juni ook op Karpathos en zijn toen naar Apella Beach en Kyra Pagania Beach geweest.

    Van Apella Beach wordt gezegd dat dit het mooiste strand is. Wij hadden dus echt iets heel moois voorgesteld. oke, lelijk was het niet, maar zoals op internet/boekjes zo was het ook niet. Want daar zie je geen strandbedjes/parasols, terwijlo die er dus wel staan! En het nadeel vond ik het kiezelstrand ( op de foto's leek t net zand)

    Kyra Panagia vonden wij mooier, waarom weet ik eigenlijk niet. ook hier kiezelstrand en bedjes/parasols.

    Bij beide strandjes zijn we maar 20 min gebleven, omdat we het toch mooier hadden voorgesteld. over alle andere stranden kan ik niet oordelen, want daar zijn we niet geweest. Behalve het strand bij ons hotel Elektra Beach, want dat vonden wij qua zand het beste. gewoon zandstrand (wellicht opgespoten)

    Gr.

  • eMeM

    Ik heb een boek van alle stranden op Karpathos en veel stranden lijken wit zand maar zijn kiezels.

    Geen zin om nu alle stranden te gaan bekijken dus dat doe ik nog wel van de week.

    Maar ik heb veel stranden gezien maar de er zijn stranden bij die ooit zand waren en nu na diverse stormen weer rostachtig met stenen.

    En ik kom al sinds 1990 op Karpathos dus ik heb de veranderingen wel gezien.

  • Byrd

    @eMeM Zandstanden zijn de uitzondering op Karpathos. Toen ik voor het eerst op Karpathos kwam, eind jaren 70, had in de omgeving van Pigadia alleen Amoopi een fatsoenlijk zandstrand. Herinnering kan vertekenen. Wie het beter weet mag het zeggen.

    @ Ruben en Rocana. Een quick scan van web-sites over Apella Beach leert mij dat deze vrijwel allemaal aangeven dat het strand deels uit zand en deels uit kiezels bestaat. Ook kun je op vrijwel alle foto's zien dat op een deel van het strand bedjes staan opgesteld. Dat kan dus niet een complete verrassing zijn geweest.

    Het strand bij Pigadia is inderdaad deels opgespoten. Dat is ook nodig omdat veel zand wegspoelt als gevolg van regenval in winter en voorjaar. Even onder het zand zitten de kiezels overal. Hierdoor veranderen de stranden telkens zoals eMeM al schreef.