Waarom ook al weer ?

  • drekes

    Hi Byrd.

    ik heb maar de helft van jouw griekenland-ervaring,en de lokale mensen hebben mij steeds uit benarde posities geholpen, niettegenstaande ik niet meer dan een paar woorden restaurant-grieks spreek.Ik weet heel zeker dat er in Griekenland geen zekerheden bestaan,en dat er altijd iemand bereid is om je te helpen,maar deze onzekerheden wil ik juist beperken door het

    prikbord te raadplegen,door mensen met ervaring te horen zeggen:pas op met die weg of ga daarheen,of ga nooit daarheen,want…Die ‘unieke’ griekse toestanden heb ik wel gehad en zijn echt niet leuk op het moment zelf.(het kost je een enorm aantal zwarte haren die plots de dag nadien grijs zijn.)De paar zwarte haren die ik nu nog heb wil ik houden tot na mijn vakantie.

    Natuurlijk is Karpathos geen jungle,maar als je wil kan je op elk grieks eiland je eigen jungle verkennen,zolang je maar weet waarheen,en daar zijn die tips van de kenners weer

    hoogstnoodzakelijk,tenzij je je in een ‘grote’ stad in de jungle van moderne muziek en souvenirshops en een resem van toeristische bars en restaurants thuisvoelt,dan voldoet de

    internetinformatie…

    groetjes van drekes.

  • Byrd

    Hoi Drekes,

    Er is al heel veel bekend over Karpathos en op het web kun je bijna alles terugvinden. Zelf heb ik je geinformeerd over mijn pareltje Diafanii en volgens mij ook iets over zoetwaterbronnen.

    Hoe ver moet je gaan met informeren en wat is waar. Vaak komt het neer op persoonlijke smaak. Kijk naar die vragen en discussie over Karpathos Village. De een wijst op de staat van onderhoud en de ander vindt dat niet relevant omdat gezelligheid en het eigen zitje belangrijk is. Bij de de discussie over duurder op Karpathos liepen ook de meningen erg uitelkaar. De een wees op zijn jaarlijke bezoekjes, een ander op zijn directe en rechtstreekse contacten en weer een ander op z'n gezond verstand. Heftighied was er ook over squads versus scooters en de drukte op Amoopi. De waarheid is er niet en sommigen vinden dat lastig.

    Mijn punt is ga vooral uit van je eigen intuitie en gevoel als je op het eiland bent. Ik heb Diafani niet gevonden uit het boekje maar door een leuk gesprek dat ik had in Olympos met de zus van Gabriella (cafe/restaurant-eigenaar in Diafani). Zij overtuigde mij en 's avonds liep ik, geleid door haar, door de bergen en droge rivierbeddingen naar het dorp. Ik heb daar nooit spijt van gehad.

    Echt veel fout kan er niet gaan. Als ik terugkijk kom ik op:

    - medisch hulpverlening is slecht. Als je wat overkomt ben je aangewezen op een helicopter die ook voor allerlei andere doeleinden wordt gebruikt;

    - de hitte is veel genadelozer dan je denkt. Neem dus altijd genoeg water mee en pas op voor zonnesteken;

    - de weg Spoa -Diafani is vol met stenen, gaten en rotsblokken (maar misschien is dat nu niet meer zo);

    - regen en verzakkingen kunnen een pad dat jaren lang begaanbaar is ineens onbegaanbaar maken;

    - Zelf ben ik een keer bijna aangevallen door een zwerm bijen (no fun);

    - Stroming van zee op sommige punten van het eiland;

    - 's avonds kan het koud zijn zeker in het voor- en naseizoen;

    - Het noorden is ruiger dan de meeste mensen denken.

    Met een goede voorbereiding ter plekke is dit eigenlijk bijna allemaal op te lossen.

    Tot slot Drekes. Ik ben 57 jaar en heb al mijn haren nog en ik ben niet grijs.

    Groetjes,

    Byrd

    -

    -

    .

  • didog

    Hoi Allen,

    Dank !

    Waar ik naar de essentie vroeg, is het verschil tussen K en Nederland prachtig inzichtelijk.

    Velen willen Griek(se) zijn, 2 of 50 weken per jaar.

    Mooi !

    Let's go.

    Dido

  • Byrd

    Beste Dido

    Er lopen naar mijn idee twee lijnen en door elkaar:

    - waarom Karpathos. De vraag heb ik beantwoord.

    - hoe je info verzameld.

    Wat dat laatste betreft gebruik ik alle technische middelen. Het prikbord is slechts een van de bronnen. De sturing van de info gebeurt vooral intuitief en bij face to face contacten ter plekke. Ik voel daarbij niet de behoefte om Griek te zijn, omdat ik een Nederlander-Europeaan ben.

  • InVo

    Een Griek kan je niet zijn of worden. Ook al wil je dat nog zo graag. Een Griek ben je. Net als dat je Nederlander, Belg of Duitser bent.

    Je kunt nationaliseren tot Griek, maar Griek in hart en nieren word je nooit. Je zult altijd ‘ο χένος’ (de vreemdeling) blijven.

    Andersom idem dito: een Griek die zijn Griekse paspoort inruilt voor een Nederlands, Belgisch of Duits, zal altijd zeggen dat hij Griek is. Ook al is hij hier (of in België, Duitsland) geboren en getogen.

  • drekes

    Hi Byrd,

    jij bent inderdaad één van de uitzonderingen die de regel bevestigen,jij hebt mij wel degelijk nuttige informatie gegeven waarom ik vroeg.

    Je kan nooit ver genoeg gaan in het geven van informatie,persoonlijk of niet,daar kan je op het moment dat je er bent zelf wel over oordelen.Als ‘gewone boekjestoerist’ (laat nu de reacties maar komen),heb je inderdaad genoeg aan de algemene info,maar als je dat ietsje meer wilt,heb je echt die persoonlijk-ervaring tips nodig

    Alleen vind ik dat de mentaliteit van de prikborders zo aggressief is,dat wanneer iemand zijn gevoelens durft te tonen vs.een plaats, er geen verdere persoonlijke gevoelens meer worden gepost,het wordt immers niet goedgekeurd door de ‘meerderheid’,en om vele onnodige discusies te vermijden worden deze maar verzwegen.Dat gevoel heb ik,of ik nu juist ben of niet,doet er niet toe,ik ga een heerlijke vakantie hebben op Karpathos,en daar ben ik van overtuigd!

    groetjes van drekes.

  • drekes

    De dag dat ik een griekse identiteit krijg noem ik mezelf een griek van Belgische origine…

  • InVo

    en ben je, in de basis, toch nog steeds Belg. ;)

  • drekes

    Eens je geboren bent kan je niet meer kiezen…

  • Vera

    erg dit prikbord, please geef nuttige informatie maar lul niet!!!!!! ik vind dit prikbord een hele hoop zeikers!!!! wat jullie doen is het eiland niet promoten maar mensen afraden!!! met jullie negatieve reacties spijtig want ik ga toch en ik zal mijn ervaringen hier wel,delen pas in juni!!!