overtocht Karphatos - Kreta

• byrd

Snelle reactie John. Je hebt gelijk.

• Lipo

Reis per ferry rechtstreeks Karpathos/Chania is niet mogelijk. Lane Lines (en per eind april mogelijk ook ANEK Lines) vaart van Karpathos via Kassos naar Sitia, Aghios Nikolaos of Heraklion. Je kunt wel met de bus van Heraklion naar Chania.

• byrd

Na wat verder googlen is me niet duidelijk of Anek in de plaats komt van Lane-Lines of aanvullend wordt. Het voorbehoud van Lipo zou ik graag onderbouwd zien omdat Prevelis al Karpathos heeft aangedaan en daarbij bijna/ net tegen de wal knalde. Verder nog het volgende. Bij wat doorklikkken bij inkarpathos.com wordt bericht dat de Prevelis in plaats van een andere boot wordt ingezet omdat die andere boot te onveilig was. Er wordt ook bericht dat het vaarschema voor de Prevelis er zo uitziet:

According to the announcement the ‘Preveli’ will carry out the following schedule every Tuesday and Friday as follows:

Departs the port of: Piraeus at 18:00, Santorini at 01:55, Anafi at 03:45, Kosos at 08:30 (the next day), Pigadia Karpathos at 10:25, Diafani Karpathos at 11:35, Chalki at 13:50, and arrives Rhodes at 15:40.

The ‘Preveli’ returns to Piraeus each Thursday and Sunday and departs from the following ports: Rhodes at 07:00, Chalki at 09:20, Diafani Karpathos at 11:35, Pigadia Karpathos at 13:00, Kasos at 14:45, Anafi at 19:25, Santorini at 21:30 and arrives Piraeus at 04:

Wilco je moet maar zelf even kijken of dit in je schema past. Je gaat pas over maanden zodat je tzt alles nog maar eens moet checken.

:

• Ingrid

duur: circa 2 uur ;)

maar je hebt vakantie, dus maakt het niet uit of je er 1 of 2 uur over doet.

Paul, John heeft het al gevonden. Ga ik niet meer zoeken.

(ik zocht nu voor Wilco, zelf zou ik het vliegtuig(je) naar Sitia nemen)

• Ingrid

Wat ik niet snap, is waarom Wilco niet eerst de mogelijkheden voor overvaren heeft onderzocht, maar dit ‘pas’ doet nu de reis al geboekt is. Hierdoor ben je minder flexibel.

Misschien als hij het andersom had gedaan (eerst mogelijkheden voor overvaren, dan de reis en de verblijfplaatsen), had hij niet de onzekerheid gehad of hij wel/niet over kan op een bepaalde datum.

(Is niet om te ‘katten’, maar deze vraag houdt mij bezig :( )

• h.

IK ZOU LEKKER GAAN ZWEMMEN, IS NOG GOED VOOR JE CONDITIE OOK !!

• byrd

Ik heb nog niet gelezen dat iemand klip en klaar vertrekdata, -tijden en -haven voor een bootverbinding tussen Kreta en Karpoathos heeft aangegeven voor de maand augustus. Over de terugreis verwacht ik dezelfde onduidelijkheid. Ik zou zeggen daar komen we in juli op terug als dat nodig is.

Overigens is een van de charmes van Griekenland improvisatie. Ik ben nooit ervan slechter geworden om me daarbij aan te passen. Het is geen straf om een paar nachten/dagen op Kreta door te brengen.

• Ingrid

ben jij ook degene die naar Kassos zwemt dan?

• Ingrid

Wilco,

Ik heb het even nagevraagd gisterenavond en het antwoord vond ik zojuist in mijn inbox:

monday wednesday thursday saturday via crete

(dus niet op 21 augustus. Wordt een dagje eerder of later overvaren)

• Lipo

Voor zover ik Inkarpathos goed begrijp zou ANEK in de plaats van GA Ferries komen. Dat zou betekenen dat Lane Lines gewoon blijft doorgaan. Naast Lane zijn er al vaak andere rederijen geweest die Karpathos aandeden, zoals GA Ferries en vorig jaar nog Blue Star Line.

Echter, volgens de site van Lane Lines (www.ferry.gr/lane) staat Karpathos niet meer op hun programma en zou de F/B Vitsentsos Kornaros de trajecten Piraeus/Kissamos en Piraeus/Rethymno doen. Hun andere boot, de F/B Ierapetra, wordt in het geheel niet meer vermeld.

Kijk ik naar een andere site van Lane (www.lane.gr/en-index.htm) dan komt Karpathos wel degelijk gewoon voor.

Blue Star Line vaart volgens hun site wel in de Dodekanisos, maar niet via Karpathos.

Op www.paleologos.gr is te zien dat zowel Lane als GA Karpathos aandoen.

Onduidelijkheid alom dus.

Wie het weet mag het zeggen. Graag voor 8 juli, want dan wil ik met de ferry voor een weekje naar Sitia.