Wat zou beter kunnen

• Paul

Vissen met perslucht, onder water dus, is verboden vemoed ik ter bescherming van de visstand. Vissen is naast toerisme een inkomensbron in Difani. Het is nu jammer dat sommige toeritische exploittanten in Diafani lui helpen die op een illagale manier vissen. Dat is stom opde lange termijn vanwege de visstand en het duiken in het algemeen. Het is een vicieuze neerwartse spiraal die Difani de das omdoet. Zo begrijp ik het verhaaltje van Dido. Ik zet daar tegenover dat goede leiders dit zouden moeten doorbreken door bijvoorbeeld eco-toerisme te stimuleren en keihard die verkeerde manier van vissen te veroordelen. Ook het meer inzetten op de toeristen buiten augustus maakt Difani minder afhankelijk van de augutus bezoekers waar Dido het over heeft. Het is dan economisch minder nodig om die figuren te helpen. Het is dus niet minder maar anders.

• Dido

Het is net Amsterdam : het eigene behouden en het vreemde niet buitensluiten.

Sommige Karpathanen zijn opportunistisch/corrupt, het meerendeel niet.

Het is 1980/81, ik weet het niet meer, arriveer 1 way in Diafani, krijg koffie in wat toen en nu Golden Beach heet en raak vrijwel onmiddellijk in gesprek met “locals” over “waiting for the barbarians” van Kafavis.

Paul, er moet niets veranderen : jij (en ik) maken subtiele gedeeltes van het eiland ietwat kantelen, maar de samenspraak maakt het geheel. Zij kunnen niet zonder ons en wij, tja……..

Dido

• Ingrid

Niets veranderen…

En dat is volgens mij nou net waarom ik niets kan verzinnen wat zou ‘moeten’ veranderen.

• Gonnie

Ik denk dat hier een menselijk mechanisme werkt. Je gaat op vakantie, vind het er leuk, je komt er nog eens en nog eens etc. Datgene wat je vond wil je graag behouden want dat vond je er zo leuk , fijn ,interessant, etc. aan. Maar ondertussen draait de wereld door. Hier in Nederland accepteer je dat want dat maak je elke dag mee. Ook in Karpathos draait de wereld door, met alles wat daarbij hoort,de goede en de slechte dingen. Niet anders als hier waarschijnlijk. Maar als wij weer op vakantie gaan naar Karpathos dan willen we eigenlijk alles weer bij het oude aantreffen. En daar zit hem dan de kneep. En om daar als individuele toerist invloed op uit te oefenen lijkt me haast onmogelijk.

• Herbert

Dit is goed geformuleerd Gonnie, ik ben het helemaal met je eens !

• Paul

Niets veranderen vind ik niet realistisch. Ik onderschrijf dus het standpunt van Gonnie. Wat ons bindt is het gevoel voor natuur, traditie en cultuur. Ik kan me verder niet voorstellen dat items als goede afvalverwerking, diervriendelijkheid, en goede (niet Griekse) koffie niet door allen onderschreven worden.

• Ingrid

drom… het is Karpathos, Griekenland, geen Texel, Nederland.

de charme van het eiland is wat ons trekt. toch?

• Paul

Herbie bedankt. Een mooie cd.

• Ingrid

het duurt ff, Paul, maar dan hèb je ook wat natuurlijk!

Goede wijn moet ook altijd ff wat langer liggen :)

• Herbert

Graag gedaan Paul, beter laat dan nooit !!