wat is het leukste plaatsje om te verblijven?

• Vera

Ja, dit is ook en optie, Chalkidiki?

maar daar is niet zoveel info over dan moet ik alles nog eens gaan uitzoeken (heb nog wel 1 jaar tijd), volgens mij heb deze plaats al gedaan!!!.

Alle tips over dit eiland zijn welkom!!

kan ik daar rechtstreeks op vliegen? Amsterdam? Schiphol? Zaventem (ik woon in Antwerpen)? of via?

tip waar verblijf ik?

welk hotel of appartement is aan te raden?

en wat moet je daar zeker doen? ik wil veel zien, autotootje huren, lekker eten in een haventjes, live music enz…. genieten

groetjes

Vera

• InVo

Chalkidiki is geen eiland. Het vaste land met drie ‘vingers’: Kassandra, Sithonia en Agios Oros (Athos).

Vooral de middelste vinger (Sithonia) schijnt prachtig te zijn. Ik ben er nog niet geweest, maar hoor het van diverse kanten.

De derde vinger, Agios Oros, kan je vergeten. Die is niet toegankelijk voor vrouwen. Alleen voor mannen en dan ook met speciale vergunning. Je komt niet verder dan Ouranopoli.

Gewoon even Chalkidiki (Halkidiki) intypen in Google en er wordt een schat aan informatie over je uitgestort. (tu)

• drekes

Helemaal juist Ingrid,

Sythonia is wondermooi,en heerlijk grieks.Athos is ook verboden voor vrouwelijke dieren!De indrukwekkende kloosters zijn alleen maar te bekijken via een toeristische ‘rondvaart’vanuit Ouronapoli,vanop 500m. van de kust.

De brug in Nea Potidea(Kassandra) scheidt Chalkidiki van het vasteland,de directe link met Thessaloniki.In het weekend wordt dit de ‘escape-route’ voor de Thessalonikanen,en wordt deze route een hel…Al bij al: een volgende bestemming zeer zeker waard om te overwegen…,vooral Sythonia.

groetjes van drekes.

• jaro1970@home.nl

Ik ga dit jaar voor het eerst naar Karpathos, ben benieuwd hoe het ons zal bevallen.

Vera, jij had het over Zakynthos, kan je vertellen dat wij er een prachtige vakantie hebben gehad, hele mooie baaien en er zijn nog rustige plekjes hoor, maar je moet echt niet naar LAGANAS gaan! Ik snap alle negatieviteit niet hier over Zakynthos, zijn jullie allemaal niet verder dan Laganas geweest dan.

Het mooiste van alles is natuurlijk de broedplaats van de caretta caretta, ( reuzeschildpadden) de kans is groot dat je ze tegenkomt in de baai bij Kalamaki= naast Laganas, is nog een redelijk rustig plaatsje.

Maar veel leuker en rustiger is aan de andere kant van het eiland Alykes en Alykanes, mooi strand, nog veel Grieken, weinig Engelsen. Boottochtjes waar je de schildpadden van heel dicht bij kan zien, en natuurlijk de wondermooie baai bij het scheepswrak. Dus ik zeg DOEN!!

• drekes

Het zien van de caretta caretta wanneer hij/zij even bovenkomt om te ademen, is een memorabel moment.

Alleen moet er bij gezegd worden,dat een paar boten,vol met kliekklare toeristen,op zoek gaan naar deze dieren.Eens er één wordt gespot,worden de andere boten per radio verwittigd,

en na een paar minuten wordt het dier omsingeld door alle boten,en het geklik van de fototoestellen kan beginnen…

Ik heb het hele eiland verkend,ook de kleine bergpaden,met een luidruchtige quad(foei!),en wat mij vooral opviel waren de honderden illegale storten van bouwmaterialen,ijskasten,salons,allerhande huisraad,vuilniszakken en nog meer van al dat fraais… Voor mij is Zakhyntos ‘fake’,niet Griekenland waardig.

• jaro1970@home.nl

Beste Drekes,

Ja zo ervaren de (meeste) toeristen het zien van de schildpadden idd, wij moeten altijd lachen als die "drenkelingen-boten' ( zoals we die altijd noemen omdat er 3x zoveel mensen opzitten als eigenlijk zou kunnen) uitvaren, voor een hoop geld een foto kunnen schieten haha.

Maar er zijn ook mensen die dit anders doen, die huren zelf een bootje en varen een stukje langs de mooie blauwe grotten en als ze een schildpad zien springen ze in het water, en zwemmen er heel dicht bij, een wereld-belevenis zomaar in het wild. Niks gemaakt maar puur natuur!!!

Ben het wel met je eens dat Zakynthos minder Grieks is door idd veel Italiaanse invloeden. Maar het is zeker de moeite waard, zo heeft elk eiland wel wat.

• InVo

Omdat wij toentertijd zelf een bootje hadden gehuurd hoopten wij op deze manier de Caretta Caretta van dichterbij te kunnen zien.

Helaas gedurende de gehele boottocht geen Caretta Caretta gespot. Eigenlijk ook maar goed ook. Deze schildpadden worden beschermd en zouden volledig met rust moeten worden gelaten.

Maar ja, het eiland is o.a. bekend om deze schildpadden, dus moeten ze kunnen worden aanschouwd. :'(

• drekes

(tu)