zoet water op Karpathos.

  • byrd

    Even gegoogled en al deze info gevonden. Gelukkig nog niet ontdekt door de touristen industrie. Hopelijk zal de regio nu eens zelf initiatief nemen om tot een duurzame ontwikkeling te komen in het noorden van Karpathos.

  • byrd

    Ik bedoelde dus deze site:http://www.minenv.gr/1/12/121/12103/old2/new%20backup/english_all/e4210003.html

  • InVo

    nou lekker, nu begrijp ik jouw reactie niet. :(

    (jij hebt de mijne wel goed begrepen! ;) )

  • Dido

    Halverwege Olymbos en Diafani (op het hoogste punt) is een afslag naar Avlona. De weg wordt snel slecht.

    Vanuit Avlona zijn er prima paden naar Vroukounda en Tristomo in het uiterste Noorden.

    Saria, een apart eiland tenslotte, is louter per boot bereikbaar.

    Nikos Orfanos uit Diafani gaat er zeer regelmatig heen (en terug).

    De zee-engte tussen Karpathos en Saria, Steno geheten, is bij westenwind een gruwelijke vaarroute.

    Ik loop liever naar Tristomo.

    Groet.

  • drekes

    Hallo Dido,

    ik heb even gegoogled en ge-earth,en heb gezien dat er halverwege tussen Avlona en Tristomo een strook van heel groene vegetatie is,wat wijst op zoet water en leven.Kan je deze plek bereiken via het wandelpad? Deze wandeling lijkt mij trouwens een hele onderneming voor een persoon met fysieke problemen en/of slechte conditie.

    groetjes van drekes.

  • byrd

    Hierbij een link naar info over een zoetwaterpunt bij Diafani http://www.diafani.com/mainvananda.html

    Er word waarschijnlijk uit dezelfde bronnen geput als in gebruik voor de hoogvlakte van Avlona. Die hoogvlakte wordt voor landbouw gebruikt. Ook voor niet super fitte mensnen is die locatie overigens goed bereikbaar. Eerst met de bus naar het hoogste punt tussen Diafani en Olympos en vervolgens 1- 2 km wandelen over een redelijk pad. Uitrusten kun je bij een taverne die bij de landbouwhuisjes ligt.De eigenaar - generaties Diafani/Olympos - zal je alles over zoetwater kunnen vertellen.

  • Dido

    Drekes,

    Er wordt meer naar Tristomo gelopen dan je denkt.

    Soms mooi, soms desolaat, maar Tristomo is het zeer waard.

    Klopt, een gemiddelde conditie geeft al een kittige opgave. En je moet weer terug, maar het valt te organiseren om gelijk met de boot uit Diafani vanaf Vananda te voet te vertrekken en de boot terug te nemen, beter dan heen zoals ik al schreef.

    Groet,

  • drekes

    Hi John,

    die weg is helemaal weggespoeld door de vele regen in het voorjaar,maar ik ben toch met mijn kleine huurwagen,halverwege geraakt….(op 4.6 km.van het einde,volgens mijn TomTom),kon ik de berg niet meer op.(de wielen bleven maar slippen…)Ik was erg blij toen ik na een uur wroeten eindelijk,de terugweg naar Othos bereikte zonder schade!

    Het was de liters koud zweet wel waard,want ik heb een koppel arenden mogen zien,en geloof mij,ze zijn zo sierlijk en elegant…zoiets vergeet je nooit!Je vergeet even de camera of VCR te nemen,en ze zijn zo weer verdwenen,dus geen beelden,maar de beelden in mijn geheugen staan er voor altijd in gegrift…Misschien één tip:huur een 4x4,en vraag dan nog het advies van de lokale bevolking,want de slechte ‘wegen’zijn soms geen wegen meer…

    groetjes van drekes.