Eerste keer Karpathos (deel 2)

• byrd

Mijn eerste keer Karpathos was ergens eind jaren 70. Ik koos voor Karpathos omdat dat eiland toen hot was onder island hoppers. Kreta en de Cycladen vonden we te toeristisch geworden. Samos e.o. was niet opwindend genoeg. Karpathos was wild en onontdekt.Je kwam niet zomaar op het eiland. Er waren geen rechtstreekse vluchten. Dat ging via Kreta, Rodhos of Athene. Ging je per boot dan werd je opgewacht bij de haven door pensionhouders. Je maakte ter plekke afspraken. Boeken in Nederland of bij een reisagent voor verblijf dan wel een tour in Karpathos was zwak. De cafe' s en bars aan de boulevard waren eenvoudig. Hadden ze niet die typische kleine rieten stoeltjes dan waren ze niet cool. In Pigadia waren geen supermarkten maar kruideniers met hun eigen unieke sfeer. Van zuid naar oost dat deed je op een brommertje zonder rijbewijs of creditcard. Het was puur avontuur. Ik vraag me af wat de “moderne toerist” beweegt om naar Karpathos te gaan en hoe zij dit eiland voor de eerste keer beleven. Waarom Karpathos terwijl de wereld zo groot is.

• Ingrid

Goede vraag: waarom karpathos. Ik kan je er geen antwoord op geven.

het is een pathos (gevoel) en die zijn verdomd moeilijk te omschrijven.

Eind jaren 70 … Toen was ik een jaar of 10-12 en ging met m'n ouders naar Spanje. Eerst met de auto, later met het vliegtuig. Griekenland kwam in hun reisgids niet voor. (nog steeds niet trouwens)

• jjohn

Wij zijn op veel plaatsen in Griekenland geweest en Karpathos is niet het mooiste eiland. Toch gaan we er inmiddels elk jaar terug in het najaar. In het voorjaar gaan we naar elders in Griekenland.

Wat ons zo trekt aan Karpathos zijn de inwoners, welke voor een groot deel reimmigranten zijn. Ze hebben in Amerika, Canada, West Europa of Australië gewoond, gestudeerd en/of gewerkt en hebben de westerse manier van denken voor een gedeelte meegenomen naar hun eiland. Ze weten hoe ze het naar je zin kunnen maken zonder opdringerig te worden en ze communiseren makkelijk. Wij voelen ons daar prettig bij. Tel daarbij op het voor een deel nog ongerepte eiland en het vaak fantastische eten en voor ons hebben ze het gemaakt.

Groet,

John ;-)

• byrd

Karpathos is pathos, zeker na al die jaren. Altijd weer terugkeren om te kijken hoe je buddies het maken en te weten waar je staat.

• byrd

Dat internationale heeft mij ook altijd aangesproken.

• lipo

Als mijn schoonzus Joke zo'n 11 jaar geleden niet zou hebben besloten om zich op Karpathos te vestigen maar, pak hem beet, in Kuala Lumpur, zou ik waarschijnlijk zo'n 11 jaar geleden nooit op Karpathos terecht zijn gekomen. Gelukkig maar, want Kuala Lumpur is een fors eind verder vliegen. Sindsdien komen we er meestal 2 x per jaar en al direct vanaf de eerste keer heb ik begrepen waarom Joke Karpathos had verkozen. Ze moest het vanwege een niet al te beste hartconditie wat rustiger aan gaan doen van de dokter en destijds kon ze zich blijkbaar geen rustiger plek voorstellen dan Karpathos, waar ze al een paar jaar eerder was geweest. 11 jaar geleden was het daar inderdaad een stuk rustiger met veel minder bebouwing, veel minder asfalt en nog relaxter dan het nu gelukkig nog steeds op veel plaatsen is. Een voordeel van familie daar hebben is natuurlijk dat we altijd alleen maar een vliegticket nodig hebben omdat we bij haar logeren, maar ook dat we via Joke meer contacten hebben met de autochtonen. De eerste keer Pasen op Karpathos en vooral in Olymbos, was werkelijk onvergetelijk. Een paar jaar later waren we voor de paasmaaltijd uitgenodigd bij Toula en Ilias thuis (van Cafe Karpathos), die een huis hebben even buiten Pigadia. Ze moeten gedacht hebben dat wij vanwege de honger waren gekomen, want driekwart van de betrekkelijk kleine kamer werd ingenomen door eten. Uiteraard lam van het spit, maar voorts diverse andere vleesgerechten, salades, taarten, koeken en allerlei zoetigheden. Nog nooit zoveel en zo lekker gegeten.

Karpathos verveelt nog steeds niet en dat blijft denk ik nog wel even zo. We hebben inmiddels alweer voor half juni en voor half september geboekt. Wordt dus vervolgd.

• byrd

Dank voor je mooie verhaal met de luchtige en humoristische touch die ik van je gewend ben. Ik ben benieuwd naar die eerste ervaring in Oymbos.

• Herbie

Ja, mooi verhaal Lipo maar toch zet ik er een kanttekening bij want ik vraag me wel eens af wat mensen bezielt om jaren en jaren achtereen 2x per jaar naar Karpathos te gaan. het is natuurlijk een schitterend eiland waar ik zelf ook een beetje verslaafd aan ben maar het is niet zaligmakend. er zijn nog zoveel prachtige en veel mooiere plekken op deze aardkloot !

• byrd

Waarom Lipo vaak naar Karpathos gaat begrijp ik wel na zijn bijdrage. Hoe ben jij eigenlijk op Karpathos verzeild geraakt.

• Ingrid

Lipo en eega missen volgens mij dat ze niet even bij (schoon)zus Ioanna aan kunnen wippen voor een bakkie koffie. Dus gaan ze 2x per jaar naar Karpathos.