foto

• Paul Severijns

Ik ken Karpathos alleen van buiten het hoogseizoen. Ik vind dat het dan erg rustig is. Veel mogelijkheden om een eigen hotel te vinden, plaats zat op het strand en je kunt relaxed een terrasje kiezen. 's Avonds is het gezellig druk in de hoofdstraat van Pigadia en langs de boulevard waar je goed kunt eten. Het aantrekkelijke van Pigadia is dat het een goede uitvalsbasis is, maar dat weet je waarschijnlijk wel. Verschil met vroeger is dat steeds meer toeristen voor eigen vervoer kiezen. Dat is een leuke ontwikkeling. Ik vind wel dat de laatste jaren met name Pigadia iets van het authentieke heeft verloren. De terrasje in het midden van de bouelvard zijn bijvoorbeeld voorzien van witte tentleufels, cafeetjes zien er glossy uit, die gezellige kruidenier waar je in het donker je spullen moest zoeken heeft plaats moeten maken voor een supermarktje en er zijn verkeersvrije straatjes. Wat ik zelf mis is, is aankomen in Pigadia met de boot en dan opgewacht worden door locals die je een slaapgelegenheid willen aanbieden. Dat was voor mij net zoiets als thuiskomen. Ik verafschuw die vliegtuigen vol met georganiseerden die dan verder naar hun bestemming worden afgevoerd. Dat is kennelijk de prijs die betaald moeten worden voor vooruitgang en directe vluchten op Karpathos. Enfin Pigadia is met zijn tijd meegegaan maar is nog steeds kleinschalig en de Kaparthioten zijn super. Zelf besteed ik weinig tijd in Pigadia. Ik vond dat al 25 jaar geleden te toeritisch. Mijn favoriete plek is Diafani. Daar is niet zoveel veranderd. Integendeel verandering lijkt niet te willen wortelschieten. Het is nog een hechte maar open gemeenschap met tradities, vissers, muzikanten, herders, agriers en zo nu en dan een dropout. Op www.diafani.com kun je meer info vinden.

• Aad

Ooit heb ik Paul eens gevraagd een boek te schrijven: zie hierboven een prachtig begin. Arno, ik ga op 28 mei naar Kefaloniá voor 15 dgn.en ik zal jullie berichten hoe dat is verlopen. Op vele sites heb ik al kennis mogen maken met dit schitterende eiland. www.rosshollydays.nl biedt pensions aan die vér buiten al het toeristische liggen. Ik heb, net als Paul, een geweldige hekel aan toeristenkluwen en heb voor een klein plaatsje gekozen alwaar ik met een laptop op de knieën weg zal kunnen mijmeren van de drukke buitenwereld. Voor dit doel heb ik de film Captain Cornelli's Mandolin gekeken die op Kefalonia is opgenomen. Niet voor de film maar om te kijken welk een schoonheid dit eiland in zich meedraagt. Zoals eerder: ik hou jullie op de hoogte.

• Paul Severijns

Ik heb net op de website van Ross Holidays gekeken. Mijn eerste indruk is dat Kefalonia welvarend is. Ik heb een leuk dorpje gezien, Assos als ik me goed herinner, en schitterende strandjes. Het lijkt me minder ruig dan Karpathos. Ik ben benieuwd hoe je het ervaart. Een ander Diafani op Kefalonia? Ik hoop het want van dat soort dorpjes zijn er veel te weinig. Verder bedankt voor je leuke reactie. Ik vond het nodig om nu iets uitgebreider te zijn om wat tegenover dat beeld te zetten dat wij elkaar enkel in de haren zitten en het over “niets” hebben..

• herbert

Ik verafschuw dit soort dingen ook Paul maar je kunt de vooruitgang niet meer stoppen. maar voortuitgang hoeft niet altijd negatief te zijn natuurlijk, het kan ook z'n voordelen hebben. Ik vind dat Karpathos toch nog voor een groot deel zijn authenticiteit heeft behouden…. gelukkig maar want er zijn eilanden die dat niet meer hebben helaas.

• herbert

De eigenaar van Ross holidays is een Griek en zoekt altijd de mooiste accomodaties uit. Ik ben met ze naar Corfu en Samos geweest, nadeel is dat ze betrekkelijk duur zijn. Maar ja, je leeft maar 1 keer nietwaar ??

• herbert

He Aad, ik dacht dat jij naar Kreta en Karpathos ging dit jaar. ! ?

• Ingrid

Assos is pittoresk met z'n pastelkleurige huisjes.

In het noorden ligt Fiskardo. Daar liggen de grote en dure jachten. Daar is het ook duurder dan bijvoorbeeld in Assos, Argostoli en Lixouri.

Natuurlijk ga je dan ook ‘even’ naar Myrthos strand (de weg erheen is al een belevenis ;) ) en naar de druipsteengrotten.

Ik ben er 2 dagen geweest in 2003 toen ik met de kids op Zakynthos (1 uur varen) op vakantie was.

• Paul Severijns

Ik heb altijd gedacht dat die foto's nep waren maar het strandje bestaat dus echt. Tsja dat strandje vind je niet terug op Karpathos. Ik denk wel dat het dringen daar zal zijn net als op die leuke strandjes van Capri.

• Ingrid

Ik heb ook van die foto's gemaakt. Helaas had ik toen geen digitale fotocamera.

Apella tipt inderdaad niet aan Mirthos.

• Paul Severijns

Ik schreef al dat ik benieuwd ben hoe Aad het ervaart. Toen ik er snel doorheen scrolde dacht ik leuk maar in Italie nog leuker.