Ik ken Karpathos alleen van buiten het hoogseizoen. Ik vind dat het dan erg rustig is. Veel mogelijkheden om een eigen hotel te vinden, plaats zat op het strand en je kunt relaxed een terrasje kiezen. 's Avonds is het gezellig druk in de hoofdstraat van Pigadia en langs de boulevard waar je goed kunt eten. Het aantrekkelijke van Pigadia is dat het een goede uitvalsbasis is, maar dat weet je waarschijnlijk wel. Verschil met vroeger is dat steeds meer toeristen voor eigen vervoer kiezen. Dat is een leuke ontwikkeling. Ik vind wel dat de laatste jaren met name Pigadia iets van het authentieke heeft verloren. De terrasje in het midden van de bouelvard zijn bijvoorbeeld voorzien van witte tentleufels, cafeetjes zien er glossy uit, die gezellige kruidenier waar je in het donker je spullen moest zoeken heeft plaats moeten maken voor een supermarktje en er zijn verkeersvrije straatjes. Wat ik zelf mis is, is aankomen in Pigadia met de boot en dan opgewacht worden door locals die je een slaapgelegenheid willen aanbieden. Dat was voor mij net zoiets als thuiskomen. Ik verafschuw die vliegtuigen vol met georganiseerden die dan verder naar hun bestemming worden afgevoerd. Dat is kennelijk de prijs die betaald moeten worden voor vooruitgang en directe vluchten op Karpathos. Enfin Pigadia is met zijn tijd meegegaan maar is nog steeds kleinschalig en de Kaparthioten zijn super. Zelf besteed ik weinig tijd in Pigadia. Ik vond dat al 25 jaar geleden te toeritisch. Mijn favoriete plek is Diafani. Daar is niet zoveel veranderd. Integendeel verandering lijkt niet te willen wortelschieten. Het is nog een hechte maar open gemeenschap met tradities, vissers, muzikanten, herders, agriers en zo nu en dan een dropout. Op www.diafani.com kun je meer info vinden.