boerenleven...

  • drekes

    Terwijl het water hier in België met bakken naar beneden komt(een zege voor de boeren die hun oogst misschien toch nog kunnen redden),vraag ik mij af,hoe de boeren het in Karpathos kunnen rooien,nu het ‘droog’ seizoen begonnen is?Zijn er dan zo vele ondergrondse bronnen,dat de boer zijn veld kan irrigeren?Zelf een kleinschalige,lokale onderneming heeft veel water nodig,waar halen ze het water vandaan???

  • eMeM

    Ha ha Kan wel merken dat je nog niet op Karpathos bent geweest.

    Boeren…… Ik ken er één ik denk dat ze dat zijn. Kweekt tomaten in de plastic kassen. Kom je langs als je van luchthaven naar Pigadia rijdt.

    Er groeit we wat maar dat is de eigen tuintjes; het meeste wordt aangevoerd vanaf Kreta.

    Als je er bent in oktober kan het weleens voorkomen dat er dingen niet zijn omdat de boot niet komt.

    Water is er wel ondergronds en dit jaar meer dan ooit dank zij de regen die er veel is gevallen.

    Water wordt via een slagennetwerk overal naar toe gevoerd.

    Water uit de kraantjes die je tegenkomt kan je drinken. Water uit de kraan kan je ook wel drinken maar smaakt vreemd.

  • InVo

    En ze geven de planten in de tuinen echt wel elke dag water.

    Een boer op Karpathos moet ik nog tegenkomen.

    Het is wat eMeM zegt: veel komt van Keta en Rhodos, waardoor je soms in de winkels misgrijpt en de schappen wat leeg zijn als de boot gemist is. (ook in augustus)

  • drekes

    Hé eMeM,

    ik heb Karpathos inderdaad nog niet aangedaan,maar wel Kreta en Rhodos,waar geen' waterprobleem' was.Aangezien K. juist tussen de twee ligt,dacht ik even te informeren hoe het daar zit.Ik hoop dat ik ,dank zij de abnormaal vele neerslag dit voorjaar,een beetje meer dieren zal kunnen spotten,en ook een paar ‘zelfgekweekte’groentjes in een taverna zal kunnen nuttigen.

    groetjes van drekes.

  • drekes

    Bedoel je dan dat er weinige taverna's met ‘eigen kweek’ werken?

    Dat zou ik maar pas jammer vinden….

  • didog

    Vrijwel iedereen boert een beetje bij.

    Reken maar dat ze blij waren met de extra neerslag, meer voedsel voor de dieren en vooral beter brood !

    Ook de cultuur vaart er wel bij, meer gezang op de velden in Avlona en langere feesten.

    Dido

  • eMeM

    De bakkers hebben een zelfde soort mix voor hun deeg al de NL-bakkers

    Behalve de thuisbakker die maakt brood op ouderwetse wijze.

    Zoals bij mijn favoriete eetgelegenheid.

    En de restaurantjes maaken heus wel gebruik van wat er in eigen tuin groeit.

    Niet langs de haven in Pigadia maar in de dorpjes lukt dat wel

  • drekes

    Zelf gebakken vers brood en groentjes uit eigen tuin:daar heb ik wel een ritje voor over!

    Waar vind je die taverna's?

  • eMeM

    brood bij zeker weten Poseidon

    Over de rest moet ik even nadenken

  • didog

    Drekes stelt een vraag.

    Het gaat over water.

    Water komt uit de lucht.

    Op Karpathos gebeurt dat zelden.

    Dit voorjaar iets meer.

    Dat is fijn.

    Ons Griek blij.

    Wij blij.

    Dido