Uniciteit Pigadia.

• mm

Inmiddels ligt er veel asfalt en kun je overal makkelijk komen

Vele wegen heb ik nog gereden toen er nog geen asfalt lag.

Toen waren er nog veel onondekte plekjes.

Maar het noorden is nog voor mij te ontdekken.

In het zuiden heb ik inmiddels elk pad en weg gehad.

Daarom hoop ik op nieuwe paden.

Zijn jullie welleens door Piles naar Lefkos gereden?

Mooie route. Door een dennen/sparren-bos

• herbie

Ja ,dat klopt Santorini is prachtig maar waar vind je dan cultuur op Karpathos ?

Niet te vergelijken met b.v. de Peleponesos waar je schitterende dingen kunt bekijken.

• herbie

Ik ben nog net geen analfabeet mm !!

• byrd

Er is meer cultuur op Karpathos als waar ik weet van heb. Met cultuur bedoel ik dan de manier waarop mensen met elkaar omgaan en de dingen die voor hun belangrijk zijn. Een mooi boek over de cultuur van Karpathos is van Roger Jinkinson: “Tales from a Greek Island”. Het gaat over tradities. Karpathos is ook interessant als je belangrijk vindt om te weten hoe tradities stand houden en een plaats vinden in de globale wereld. In Pigadia zie en ervaar je dat niet zo omdat de toerisme branch nogal overheersend is. Dat is jammer.

• mm

zal het nog 1 keer proberen.

Velen kunnen lezen maar slaan wel eens woorden over zodat ze iets anders lezen. Dat ligt niet aan intelligentie maar aan hoe hersens het “ZIEN”

Iedereen leest wel eens ergens overheen.

Ervaring met teksten en boeken lezen helpt daarbij.

dat bedoel ik dus trek je lange tenen maar weer in.

Ook eerdere teksten vallen eronder dat je ze niet totaal hebt ontvangen in de bovenkamer.

Dat geldt voor velen op dit en het andere PB over Karpathos

• mm

Je hebt gelijk overal is cultuur.

Cultuur is niet alleen oude gebouwen en opgravingen e.d.

Ook het dagelijkse leven en de gbruiken bij feestdagen horen erbij.

Ook voor liften zijn er regels. Met liften bedoel ik met iemand meerijden. Heel simpel. De plaats waar je gaat staan is bepalend; in mindere mate voor toeristen maar toch.

Een beetje hoe hoort het op karpathos

• hans

Volgens mij mankeert er iets aan jouw bovenkamer ,mm !!!

• byrd

Ik ben benieuwd naaar de regels voor liften. Het lijkt me een leuke manier om met de plaatselijke bevolking in contact te komen.

• jjohn

Ik ben op diverse plaatsen in Griekenland geweest. Wat me opviel was het volgende.

Plaatsen die de meest authentieke uitstraling hadden waren vaak ook het meest toeristisch. Neem bv Parga. Het ziet er prachtig uit maar er woont geen enkele Griek. Alle “historische” panden worden commercieel benut en zij onbewoond.

Dan heb je nog van die authentieke dorpen zoals bv op Chios welke werkelijk authentiek zijn maar waar de toerist maar een bijrol speelt.

Pigadia echter is een mix. Er zijn echte woonwijken en er is ruimte voor toeristen. Vaak gaat dit niet goed samen maar in Pigadia gaat dit uitstekend. Dit komt doordat de plaatselijke Grieken open staan voor de toeristen en veel geduld hebben. Natuurlijk ook omdat we geld meebrengen maar ik denk dat er ook een stuk oprechtheid in zit. Echt mooie geveltjes kijken is er niet bij maar de totale sfeer vind ik perfect, vooral 's avonds. Daar zullen een paar grote hotels geen afbreuk aan doen, sterker nog, ik denk dat die het “centrum” vergroten richting het Vronthi strand.

Groet,

John ;-)

• byrd

Wat ik constateer is dat er niet zoveel authentieks meer is in Pigadia. Ik zie ook niet in wat die mega-hotels daar aan bijdragen. Als je daarvan houdt zijn er genoeg alternatieven aan de Middellandse Zee. Pigadia is vooral interessant voor - naar Hollandse begrippen - goedkoop eten in gelegenheden die worden gexploiteerd door personen die niet uit Karpathos komen. Ook de service is goed maar als je uit Holland komt, ben je ook niet zoveel gewend. De kruideniers zijn allang weggeconcurreerd. Een beetje zwart wit gesteld voor de discussie maar mijn stelling blijft dat Pigadia e.o weinig verrassends heeft te bieden en dat de cultuur door het toerisme is weggesaneerd.,