Olijfolie export

• liponix

Ik verneem uit doorgaans betrouwbare bron vanaf Karpathos (zoals reeds op diverse forums gemeld) dat de export van olijfolie niet meer is toegestaan, maar niemand weet precies waarom. De bagage wordt gecontroleerd (ook de ruimbagage dus), hetgeen voor enorm veel oponthoud schijnt te zorgen. Een enkel Eurobiljetje onder de tafel hier en daar schijnt nog wel een soepeler beleid te kunnen bewerkstelligen, maar de truc is om de olijfolie in wijnflessen te doen, omdat wijn blijkbaar niet aan restricties onderhevig is, en je daar zonder meer 8 liter per persoon van mag meenemen, even als ouzo. Dus: overgieten die olijfolie zou ik zeggen. Overigens is dit mogelijk een of andere tijdelijke gril, de kans dat het over een paar weken weer anders is, is levensgroot aanwezig. Hoe het met honing zit kon mijn bron niet mededelen, maar ik zou zeggen: ook maar in wijnflessen gieten.

• liponix

Heee Paul, jij weet inmiddels wie mijn doorgaans betrouwbare bron is.

• Paul

Het zal wel nationaal beleid zijn anders zou ik zeggen de humor ligt op straat in Karpathos. De bron is inderdaad super betrouwbaar want het is niet ni nix maar haar nichtje jo nix.

• Ron

Wel erg dik die wijn van u meneer, loopt u maar even mee…

• Ingrid

Denk je dat ze gaan schudden??

Een goede wijn behoort rustig te blijven liggen

• liponix

In een donkere fles, zoals bijvoorbeeld van de onvolprezen Naoussa Boutari (zo zie je maar, je kunt niet zonder) valt op geen enkele wijze te zien hoe dik de wijn is. Wat ook schijnt te werken is de fles olie in zo'n kartonnen koker te doen waarin ze Ouzo Plomariou (kijk, daar istie weer) verkopen. Van de zomer zal de plaatselijke slijtersbond wel nog meer suggesties aan de hand kunnen doen.

• Paul

Ik begrijp weinig van dit punt want binnen de EG mag je levensmiddelen voor eigen gebruik vrij in- en uitvoeren.

• Ingrid

voor zover ik begrepen heb is het een ‘actie’ van Transavia

• Paul

Dat kan ik ook niet plaatsen.Je mag binnen de EG 10 liter sterke drank meenemen, 20 liter likeur, 90 liter wijn en110 liter bier. Van die paar flesjes olijfolie zal dan die boeing van hun, al dan niet verlengd, toch niet beter gaan vliegen?

• Ingrid

Paul, ik vind het ook aan waanzin grenzen, maar er zijn dus echt mensen van Karpathos teruggekomen, die de gekochte olijfolie uit de koffer konden halen op het vliegveld. I