De straten van Karpathos

• Ingrid

Soms geen (warm) water was ook op andere eilanden het geval. Het was een reden om tijdig te douchen om te zorgen dat jij in elk geval nog (een beetje) warm water had. Door de komst van die zonnecollectors is dat een stuk verbeterd.

Zonder electriciteit heb ik alleen nog meegemaakt op Chios 3 jaar geleden. Of ik kan het mij van andere plekken niet (meer) herinneren.

• Paul

Op veel eilanaden zijn soort gelijke problemen als op Karpathos. Op Karpathos komen de oplossingen alleen een paar jaar later. Het waterprobleem is wat moeilijker op te lossen.dan electriciteit omdat water schaars is.In noord Karpathos weet ik dat de overheid controle probeert te krijgen over de bronnen/waterstromen wat leidt tot conflicten met de eigenaar van de gronden. Dat zal waarschijnlijk nog even duren want de eigenaar verzet zich met hand en tand.

• Henk

Dat er een waterprobleem zou zijn op het eiland wordt al jaren geroepen, vooral door de toeristen.

Volgens mij valt dat wel mee. Al jaren zie ik eigenaren de zaak schoon spuiten rond het zwembad. Overal in Pigadia zijn waterbronnen waar je zo je fles kunt vullen. Nooit meegemaakt dat er geen druppel meer uitkomt.

• Aad

Was 't maar waar want dan had je een goede reden om iets anders te nemen!

Ik weet nog wel 'n paar alternatieven.

• Paul

Geen druppel water heb ik niet meegemaakt maar wel rantsoen. Ik geeft toe dat het is al weer enige tijd geleden is dat de hoteliers in Pigadia mij vroegen om een keer per dag en liefst in de ochtend te douchen. In het noorden - waar ik beter bekend ben met de situatie - is het een probleem waar rekening mee wordt gehouden door de overheden. Als je ziet hoe droog het daar is kan ik me dat voorstellen. Rond Pigadia is het volgens mij niet veel anders. Met een toenemende hitte, droogte en toeristrenpiek in het zomerseizoen vind ik het alleen maar verstandig dat op het watertekort wordt ingespeeld.

• Paul

Ik ben benieuwd.