De straten van Karpathos

• Mary

Niet mee bemoeien en hopen op betere tijden (voor de wegen) en fijn op vakntie gaan.

Het verschil met de eerste keer dat ik op Karpathos was en nu is al zo enorm.

De reis naar spoa en Mesochori was al een hele toer. Ook rij je het ene jaar over een verbreed ezelpad is de weg het volgende jaar geasfalteerd. En nu hebben de wegen soms al vangrail!!!! voor mijn gevoel zijn we al 200 % vooruitgegaan.

• Paul

Voor mij als toerist hoeft er eigenlijk helemaal niet te worden geasfalteerd. Van het aanleggen van dat beetje asfalt met vangrail ben ik eigenlijk niet zo inder de indruk. Het beetje asfalt heeft wel veel effect op hoe je Karpathos beleeft en het type toerist dat wordt aangetrokken vind ik.

• Mary

jij komt toch ook al heel lang op Karpathos ??

Vond Karpathos leuk zoals het was maar nu nog zoals is. Alleen gaat mijn voorkeur uit naar de toeristenloze periode.

Moet je eens doen.

Nu ga ik naar Skyros; relatief onbekend. Ben echt benieuwd hoe het daar is maar dat volgt nog wel

• Paul

Ja Mary in 1983 ben ik in ieder geval voor het eerst naar Karpathos gegaan. Misschien ook al eerder maar dat herinner ik me niet zo goed meer. Ik heb in de jaren 70 zoveel eilanden - soms maar een paar dagen - in Griekenland bezocht dat sommige herinneringen een brei zijn geworden. Hoe dan ook er is veel veranderd. Griekenland is lid geworden vande EG. De EG is de afgelopen jaren uitgedeid. Het massatoerisme heeft Griekenland gevonden en Griekenland de massatoerist. Karpathos zit in de rand van die ontwikkeling: oud en nieuw kun je op het eiland terugvinden. Dit botst soms zoals wanneer de kritische buitenlandse ondenemener klaagt over het arbeidsethos op het eiland. Ik vind dat het de kunst is om oud en nieuw op een goede manier te combineren.Het boekje van Aad is wat dat betreft een leuk product. Het boekje van Roger Jinkinson laat je beseffen hoe kostbaar en fragiel de Kapahtiotische way of life is. Zo kijk ik tegen het nu aan en dat is ook opwindend . Dat neemt niet weg dat ik het avontuurlijke en authentieke van vroeger mis.

• Mary

Wat je zegt klopt.

Maar voor de bewoners is vooruitgang ook wel prettig.

Nu nog een goede watervoorziening. Want anders is er dit jaar een grandioos tekort aan water. Het heeft amper geregend.

Weet je nog dat de stroom altijd uitviel. luchtvochtigheid iets hoger gevolg geen stroom. Ook nu valt de stroomweleens uit maar in vergelijking met voorheen……

dat is wel gunstig. Geen stroom geen eten en koude drankjes.

“ IK NOG WEL EENS NET ALS VROEGER…..”

• Paul

Het regelmatig wegvallen van de stroom is voor de toerist van nu een zeker een afknapper. Er is al een probleem als de geldautomaat niet om de hoek zit. Ik kan me nog herinneren dat ik met mijn paspoort en giropas uitsluitend in het hoofdkantoor in Pigadia een paar honderd euro kon krijgen. Daarvoor moest je dan ook nog in de rij staan. Toch bracht dit soort dingen ook mensen bijelkaar.

• Joke2

Klopt inderdaad, Paul. Veel leuke mensen ontmoet in de rij bij het postkantoor.

Als ik die rij zag, was ik altijd bang dat het geld op zou zijn als ik aan de beurt was.

Maar het is altijd goedgegaan. Had absoluut z'n charme.

• Mary

Ik had geen girorekening dus dat ken ik niet maar met je eurocheque naar de bank en ook daar in de rij. t/m een jaar in mei kom ik in september was er ineens een pinautomaat!!

Maar bij staking in athene werkte de automaat niet! Maar in nood kon je altijd wel bij iemand lenen.tot de staking voorbij was.

• Paul

Dat is een van die dingen die ik ook zo leuk vind van Karpathos. Wanhoop nooit er is altijd een oplossing.

• Paul

Langzaam komen die herinneringen terug. Ik weet ook nog dat er soms geen water of warm water was. Dat was in begin aren negentig zelfs nog het geval. Een ander hoofdstuk. Wist je dat in de jaren tachtig er een kliene gay scene was in Pigadia. Daar waar nu die tenten zijn aangebracht in het centrum van de boulevard.