Athene-Caïro

• Ingrid

Weet je dat er ook Grieken in Caïro (of elders in Egypte) wonen of hebben gewoond? Ik heb een kennis in Kavala wiens moeder er geboren is (in Egypte dan). Maar ja, Kavala is Noord Griekenland en niet echt te vergelijken met Karpathos natuurlijk.

Trouwens, Sakis Rouvas heeft een liedje genaamd “Caïro”. Pas paar keer gehoord en heb de tekst dus nog niet in het bolletje. Zal het eens opzoeken.

• Paul

Nee niet specifiek. Wel weet ik dat de Griekse cultuur voortbouwde op de Egyptische en dat op het hoogtepunt van het oude Griekenland er overal Griekse nederzettingen waren rond de Middellandse zee. Of dat de Grieken tot betere bruggenbouwers maakt tussen Europa, Noord-Afrika en Azie dan bijvoorbeeld Frankrijk of Italie is de vraag. Naar de situering van Karpathos in deze bovenregionale kwestie - in de zin van verwerking van invloeden en mentaliteit - kan ik allleen maar gissen.

• dido

Buiten de feitelijke geschiedenis spelen er nog een aantal fenomeentjes:

- Eilanders koesteren hun “onafhankelijke” geest.

- Eilanders krijgen meer bezoek/invloed/menging

- Des te verder van de (bestuurlijke) hoofdstad, des te eigenwijzer

- Dialect-continuïteit

- Waar de wind je brengt : sneller in Noord-Afrika dan in Athene.

Misschien is Cyprus toch een beter voorbeeld.

Dido

• Paul

ik wil ook nog op een paar feitjes wijzen:

- hoe dichterbij de hoofdstad hoe eigenwijzer (denk maar onze verhoudingen tussen grote stad en randgemeenten);

- hoe kleiner hoe eigenwijzer (denk maar aan ons eigen land);

- de wind brengt je sneller in Turkije dan Noord-Afrika en Athene. Dan toch maar Athene?

Ik bedoel maar dat Dido ons een verdomd moeilijke vraag in de buik heeft gesplitst. Het pleit voor dit prikbord dat er tot nu toe niet een cynische rotopmerking over is gemaakt. Aan een ding wil ik toch wel vasthouden. Ik vind Karpathos - in de zin van kosmopololitische mentaliteit - interessanter dan Cyprus.

• jan

Nee, maar dat komt waarschijnlijk omdat de meeste mensen hier geen bal van begrijpen !

• Paul

Gewoon een ander onderwerp dan kiezen.