Athene-Caïro

• dido

In meerdere geschriften kom ik tegen dat Karpathioten zich meer met het Zuiden associëren dan met hun mede-Grieken.

Tuurlijk heeft Athene de pretentie bestuurlijk de baas te zijn, maar dat zegt niks over het onafhankelijk denken van de “eilanders”.

De invloeden, piraten en verhalen/vrouwen en mannen, kwamen vrijwel allemaal uit wat er bezuiden Kreta aan Mediterraan schoon te vinden valt.

Ze schijnen schatplichtiger te zijn aan Byzantium en Constantinopol dan aan de Akropolis.

Zijn de zuid-grieken dan de brug tussen Europa en Azië en Noord-Afrika ?

Ik vind ze universeel.

Dido

• Paul

Moeilijke vraag. Bij het wk voetbal van een paar jaar geleden viel me op dat de Karpathen behoorlijk pro Egypte waren. Hoe ze aankijken tegen Israel is me niet helder. In de gewone contacten heb ik de Karpaten altijd heel open gevonden waar de bezoekers ook vandaan kwamen.

• Ingrid

Wat ik weet is dat Kretenzers een heel anders soort Griek is dan de van de andere eilanden en het vaste land.

Hoe het met de Karpathioten zit, weet ik niet precies. Wel interessant om es uit te vogelen. :)

¼íåéñá ãëýêá óå üëïõò

(oneira glyka se olous)

• Paul

Beste Dido, Ik wil me eigenlijk best wat verdiepen in de historische achtergronden van de Karpathioten (mooier woord dan Karpathen) en hun culturele orientatie. Weet jij een “aanrader” die ook lekker leest?

• liponix

Je moet bedenken dat één Griekenland eigenlijk niet bestaat. Sinds mensenheugnis heeft wat tegenwoordig staatkundig gezien Griekenland is bestaan uit steden, staatjes, eilanden, tamelijk geisoleerde leefgemeenschappen die allemaal een andere cultuur, ethnische samenstelling, geschiedenis en achtergrond hebben, allemaal achtereenvolgens door verschillende volkeren overheerst zijn, en eigenlijk pas na de 2e WO zijn samengevoegd tot wat nu Griekenland is. Eén ding hebben ze blijkbaar wel gemeen: hun afkeer van Turken.

• Paul

Inderdaad Liponix. De Turken had ik even even over het hoofd gezien. Maar of dat de Karpathioten minder universeel maakt weet ik niet. Onderling is het ook niet altijd koek en ei geweest. Toch is het een volk met een cultuur al wordt die niet precies overal hetzelfde ingevuld.

• liponix

Er wonen tegenwoordig nogal wat verschillende nationaliteiten op Karpathos. Amerikaanse spijtoptanten (dollars zat), Egyptenaren (werken meestal in de bouw), Albanezen (doen allerlei k&% klusjes), Georgiers (idem + horeca), Roemeense zigeuners (verkopen alles wat los en vast zit), Lybiers (wat doen die eigenlijk?), Israelieten (shalom), Italianen (doen uit principe nix), Duitsers (Deutschland Deutschland ueber alles), etc. Geen wonder dat ze allemaal, bijvoorbeeld bij voetbal, een andere instelling en voorkeur hebben. Maar onze voorkeur staat vast: ik ben in elk geval nog lang niet uitgekeken op Karpathos. En bovendien, jongens en meisjes, laten we vooral niet vergeten dat Ingrid maandag 40 wordt. Jullie hebben er toch wel om gedacht om haar een (digitaal) kaartje te sturen? Zoiets maak je per slot van rekening maar 1 maal in je leven mee.

• Gonnie

Goed idee van mij he…..Ik was de eeerste!!!!!!!! (E-card)

• Ingrid

en bedankt alvast op voorhand uit de grond van mijn (griekse) hart

• Paul

Dido zou je niet wat meer input kunnen geven. Je interessante onderwerp lijkt - zonder dat het iemands schuld is - te verzanden.