Zandstrand

• Conny

Heeft pigadia, echt in de hoofdstad , ook een zandstrand?

Ver van het centrum af? Ter hoogte van welk appartment of hotel?

• jjohn

Hoi Conny,

Vanaf een 200meter van de haven, bij hotel Elektra Beach, begint het strand van Pigadia en het loopt helemaal tot de krachtcentrale aan het eind van de baai, zo'n 3km verderop. Bijna alle hotels liggen aan deze kant van Pigadia. Het strand heet het Vronthi strand.

Zie foto. Klik erop voor een duidelijk beeld.

Groet,

John ;)

• InVo

Alleen vergeet John te melden dat dit niet een langgerekt zandstrand is.

Er zijn stukken dat het strand volledig uit kiezels/keien bestaat.

Ik weet dat in elk geval het stuk voor Almyra Village en Venezia een zandstrand is (met hier endaar een verdwaalde kei).

Meer richting Pigadia, ter hoogte van Zephyros Village, Ta Nissia e.v. is het een kiezel/keienstrand en zijn surf- of waterschoenen aan te bevelen.

Het strand bij de electriciteitscentrale is ook een kiezel/keienstrand.

Een mooi zandstrand vind je in, in elk geval, Arkassa (aan de westkant van Karapathos.)

• Conny

Nou, super bedankt beide heren..Ik ben 17 jaar geleden op het eiland geweest en heb toen een top vakantie gehad..dus nu hopelijk weer..dus er IS zandstrand bij Pigadia..ben destijds veel naar Amoopi strand met de bus gegaan.

• Conny

Gaat er ook een bus naar Arkassa strand vanuit Pigadia indien het nog niet volop hoogseizoen is? Weet iemand hoe de temperatuur kan liggen eind juni/begin juli?

• InVo

Eh… wil niet vervelend doen, maar mannelijk ben ik (gelukkig) alles behalve.

• jjohn

Die bus gaat dan al is het elk jaar afwachten wat het schema is. Tot nu toe is het al jaren ongewijzigd.

Zie: http://www.karpathos.nl/bustijdenheen.html

De temperatuur is rond die tijd zomers. 25-30 graden met uitschieters naar boven.

Overigens is na de laatste storm in 2009 is een groot gedeelte van het strand gerenoveerd. Grote stukken strand waren volledig weggespoeld. Daarbij is zand gebruikt.

Groet,

John ;)

• InVo

Over welk strand heb je het dan, John?

• jjohn

Grote delen vanaf Elektra Beach tot aan Venezia zijn toen weggeslagen en hebben ze in de maanden erna met zand aangevuld.

Bij Venezia, Konstatinos Palace en Limanaki omdat daar ineens de altijd droge beddingen wildwaterrivieren werden. Voor Elektra Beach omdat het net in de bocht ligt.

Naast Konstatinos Palace was zelfs afgelopen jaar de schade nog te zien. vlgs Zeggen moesten de ondernemers er zelf voor zorgen maar dat is wellicht een gerucht.

Ik heb er ooit foto's van de werkzaamheden hier geplaatst maar geen idee waar ze staan. (ze kwamen van InKarpathos.com.)

Ik sluit overigens niet uit dat de stenen en kiezels welke onder dat nieuwe zand zitten er weer gewoon doorheen komen.

Groet,

John ;)

• MM

Ben in het bezit van een prachtig boek “Karpathos Wonderfull blue”

Daar staan foto's in van alle stranden in van Karpathos.

De naam van het strand bij Pigadia is niet Vronthi

Het heet van Pigadia af: Beach Pigadia (tot Liminaki)

Ammos Ksenona ,Afioti, en dan Vrontis

Ammos = zand.

Er zijn maar weinig echte zandstranden zoals je kent van Ammoopi

(komt ook van ammos) Dat heet dan ook Pera Ammos

Aghios Nikolaos bij Arkassa is ook een echt zandstand

En bij Lefkos vindt je ook echte zandstranden.

Maar In Nl hebben we schelpen in griekenland heb je stenen

Er zijn niet veel zandstranden in Griekenland (en ik heb er heel wat gezien)