Die weg

• Ouzofan

Hallo,

In september waren wij voor het eerst op Karpathos en zaten vlakbij Pigadia. Het was genieten.

We zijn al op meerdere eilanden geweest en dit vinden we een geweldig eiland en een van de leukste. Pigadia is een leuke plaats maar er was 1 minpunt:

die vervelende weg.

Ik bedoel dan de weg van Pigadia richting Aperi waar veel hotels aan liggen (zoals ons hotel).

Wat druk en wat ongezellig is die weg. Hadden ze daar niet iets aan kunnen doen? Een wandelgebied bijvoorbeeld of maatregelen om auto's te weren. We werden wakker van het lawaai.

De restaurantjes tegenover Romantica lieten wij hierom links liggen en liepen gauw naar de haven of naar de straatjes van Pigadia.

Ik heb begrepen dat in de loop der jaren het langs de weg steeds drukker is geworden met bebouwing.

Als je er al jaren komt dan kan ik me voorstellen dat je een binding hebt met die omgeving en het niet meer zo opvalt.

We gaan zeker weer eens terug naar Pigadia maar dan in een hotel die niet aan Die weg ligt.

Groeten,

• InVo

Nou, het is de doorgaande weg naar o.a Aperi. Een andere (verharde) weg is er niet.

Je kan dit al zien op de kaart van het eiland.

Hetzelfde geld eigenlijk voor de weg door Menetes. Dorp ligt aan linker- en rechterkant van de weg. Al kan echt hard rijden daar weer niet, omdat de weg zich daar niet voor leent (bochtig en smal, wat wordt veroorzaakt door al dan -lukraak- geparkeerde auto's)

Pigadia heeft de ‘pech’ dat het redelijk vlak is, waardoor men volgas kan gaan :(

• Dido

Fijn dat je zo prettig had.

Het was een van de eerste wegen die klaar was op het eiland.

Infrastructuur is, door stotterige financiering, al sinds 1948 een heikel punt.

Bovendien is het de hoofdader, vergelijk het met de A1 of A2.

Verkeersbelemmerende maatregelen zijn natuurlijk nog helemaal niet aan de orde, waar het net nog niet volledig is.

En ja, anti-Quad als ik ben, trok ik de motor ook wel eens door op dat stuk na 50 km hobbel uit het Noorden.

In de 80-er jaren wel te verstaan.

Groet,

Dido

• jjohn

Sinds een jaar ligt er een geasfalteerde weg welke ervoor zorgt dat het verkeer vanuit Aperi richting Amoopi en het vliegveld niet meer door Pigadia hoeft. Ze slaan vanuit Aperi bij Karpathos Village rechtsaf en een paar honderd meter voorbij Astron is de brede zandweg geasfalteerd welke aansluit aan de weg naar het vliegveld in de buurt van Amoopi. Misschien dat de volgende stap is dat ze hierop een soortement rondweg aansluiten waardoor je niet meer door het centrum hoeft. Sommige wegen liggen er al maar zijn nu nog zandwegen.

Aan de haven kun je rustig eten omdat er vanaf een bepaald moment geen auto's meer mogen rijden. Wie weet, voeren ze dit ooit op meer plaatsen in.

Overigens hebben de tavernes aan die drukke weg toch best veel succes ondanks de herrie en uitlaatgassen. Er zitten een paar hele goeie.

Groet,

John ;)