Ouzo of raki?

• jjohn

vlgs Mij is Tsipouro een ander woord voor Raki. Het wordt in ieder geval van dezelfde bestanddelen gemaakt.

Groet,

John ;)

• Ouzofan

Je bedoelt Tsikoudia, de griekse naam voor Raki.

Tsipouro wordt gemaakt van vijgen en Tsikoudia/raki van druiven.

Overigens vandaag terug gekomen van Karpathos en erg weinig Raki tegen gekomen. Slechts 1 supermakrt verkocht kleine plastic flesjes raki uit Karpathos.

• jjohn

Tsipouro wordt ook gemaakt van druiven. De enige verschillen zijn dat Raki/Tsikoudia van Kreta komen en iets meer aroma hebben.De naam Tsipouro wordt dus buiten Kreta gebruikt.

De naam Raki is waarschijnlijk tijdens de Turkse bezetting aan het drankje gegeven omdat ze vonden dat het wel wat van de Turkse Raki weghad.

Overigens wordt de Turkse Raki onder anderen van vijgen, dadels, pruimen en rozijnen gemaakt, dus nauwelijks van druiven.

Groet,

John ;)

• Lipo

En vergeet 1 van de lekkerste niet: Ouzo Barbayannis, eveneens afkomstig uit Plomari op Lesbos en (ook op Karpathos) verkrijgbaar in de varieteiten Blauw (etiket) met 42% alcohol, Groen (etiket) met 46%, Evzon met 47% en Afrodite met 48%.

• Ouzofan

Je hebt deels geljk John. Tsipouro wordt soms van vijgen maar soms ook van druiven gestookt.

Tsipouro die ik proefde leek niet op Tsikoudia.

Turkse raki lijkt weer erg op ouzo.

• Byrd

Hi Ouzofan,

Volgens mij is raki overal in de horeca te krijgen op het eiland. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Byrd

• Ouzofan

Hallo Byrd,

Ik heb alleen in de supermarkten gekeken of er raki was en niet bij de horeca gevraagd.

Op het vliegveld was het ook niet te koop.

Maar de ouzo's waren ook lekker hoor.

Groet,

• Byrd

Ha, ha Ouzofan. Gelijk heb je.

• InVo

Ik heb eens Tsipouro van watermeloen gedronken.

• InVo

Inderdaad: beter dan Plomari is de Varvagiannis. En dan geef ik de voorkeur aan het blauwe etiket. Die is wat zachter dan met het groene etiket.