wind

• dirk

hoi,ff een berichtje,nu heb ik ergens gelezen dat het in augustus heel hard waait windkracht 7.dit is natuurlijk warme wind wat ik hoop.ik zit half augustus in pigadia,is dit wat windrichting betreft gunstig? misschien als de wind meest uit noordwest hoek komt je redelijk beschut achter de bergen zit.enne moet je voor savonds nog een extra vest meenemen in de koffer i.v.m het afkoelen door die harde wind?we hebben dit op de can eilanden wel soms gehad dat het er behoorlijk kon afkoelen.wel lekker als je moet slapen snachts

• Anneke

Ik begin zo onderhand te begrijpen waarom in augustus de reis naar Karpathos voordeliger is dan er voor en er na.

ik ga 21 augustus en ik geloof dat ik voor mijn camera maar wat zandwerende maatregelen moet gaan treffen.

• jjohn

Het waait altijd op Karpathos en het is nooit van te voren te voorspellen hoe hard. Als je vervoer hebt is dat niet erg want als het heel hard waait ga je gewoon aan de goede kant van het eiland zitten. Waait het hard bij Pigadia, Apella of Kira Panagia dan ga je naar Arkassa, Finiki of Lefkos of andersom. Meestal valt het echter reuze mee en is de wind gewoon een aangename verkoeling. Deze wind waait niet alleen op Karpathos. (Meltemi) Ook op Kreta, Rhodos, Lesbos, Samos, Chios etc moet je hem voor lief nemen.KLIK HIER VOOR MEER INFO OVER MELTEMI WIND>

Groet,

John ;)

• rfa

Laat je niet gek maken door verhalen over de wind, Dirk en Anneke. Wij komen net terug van Arkassa en dat staat bekend als de grote windhoek. Volgens onze appartementeigenaren was het “slecht weer” tijdens ons verblijf, want er stond veel te veel wind, maar wij hebben er van genoten. Het strand bij Arkassa was daardoor inderdaad absoluut geen optie, want bij veel wind zijn er ook hoge golven, maar bij Lefkos is er aan de eerste baai nooit te veel wind en blijft het een paradijsje. De stranden bij Achata en in mindere mate Apella zijn ook redelijk ongevoelig voor de wind en inderdaad heeft John gelijk, dat je altijd kunt uitwijken naar de andere kant van het eiland. Zoals je weet is een auto tijdens een verblijf op Karpathos noodzakelijk.

Rond het vliegveld liggen ook wat mooie stranden ( Chrissou Pigadi en Damatria) en hoewel het daar windsurfgebied is, hebben we daar ook twee windstille dagen aan het strand gelegen. Heerlijk daar hoor met voornamelijk Grieken.

De wind is gewoon een heerlijke verkoeling; we hadden namelijk ook een paar windstille dagen en dan valt het niet mee hoor! ‘s Nachts is die wind ook alleen maar heerlijk. Ons appartement had geen airco, maar juist door die wind was het dan ’s nachts goed uit te houden. We hebben met onze kinderen regelmatig tot middernacht buitengelopen en een trui is absoluut niet nodig !

Ga vooral genieten op Karpathos en maak je niet druk!

• Anneke

o, als de wind niet anders dan die op Lesbos en Samos, dan ga ik de wind wel overleven.

• jjohn

Het is dezelfde.

Groet,

John ;)

• dirk

hartelijk dank voor jullie nuttige info,vorig jaar ook op santorini geweest maar dat was in juli,stond ook veel wind,moet zeggen was wel prettig .we hebben 2 dagen geen wind gehad,was zelfs op onze scooter niet leuk zo warm .ik had de wind kracht van santorini vergeleken op weeronline met die vam karpathos op dit moment was 5 tegen windkr 7 is wel veel dacht ik vandaar ook mijn vraag voor de kenners