Arkassa is the place to be!

• RFA

Hallo allemaal,

Dit prikbord wordt naar mijn mening een beetje gedomineerd door mensen die behoren tot wat ik de “Pigadia-maffia” zou willen noemen. Het is altijd maar Pigadia wat de klok slaat en op ieder verzoek om informatie van nieuwe prikborders wordt direct gemeld dat je toch echt in Pigadia moet zijn.

Wij zijn net terug van 3 weken Arkassa en dat was dus ook echt geweldig. Het Griekenland zoals dat 10 tot 15 jaar terug te vinden was, tref je nog aan in Arkassa. Gewoon echt een plaatsje waar ook nog echte Grieken wonen die niets met toerisme te maken hebben. Een dorpspleintje met Grieken op de terrassen en nog straatjes waar je bijna bij mensen thuis kunt eten na in de keuken gekeken te hebben. Live muziek in sommige tavernes voor Griekse families in plaats van een griekse avond met sirtaki dansen voor de toeristen.

Dit alles in tegenstelling tot Pigadia, waar alleen de straat bij de haven wat gezelligheid uitstraalt, maar waar je wel moet zitten in loungestoelen. En waar je mogelijk ten gevolge van de terugloop qua toerisme door de crisis bijna gesmeekt wordt om op de terrassen te komen zitten.

Na 3 weken Karpathos snap ik waarom mensen daar jaren achter elkaar heen gaan, maar ik snap dus niet dat je dan steeds in Pigadia gaat zitten.

Een tip voor mensen die vanuit een rustige omgeving het mooie Karpathos willen verkennen: studio Eleni in Arkassa !

Ik zou zeggen : kom op , Pigadia-maffia, laat je horen.

groet,

RFA

• jjohn

Je hebt gelijk met dat de meeste verhalen over Pigadia gaan. Maar om nu gelijk te spreken van Maffia…..

Alle voordelen die jij omschrijft van Arkassa kun je ook in Pigadia vinden plus inderdaad de toeristische spots voor de liefhebbers.

Natuurlijk is het drukker en toeristischer. De meeste accommodaties staan daar en vandaar dat de meeste vertellen hoe leuk ze het hebben gehad in Pigadia.

Echter, als Arkassa de kans krijgt zal er ook meer toerisme komen, het is wat dat betreft nog in opbouw.

Alleen zal het dan niet de charme hebben van Pigadia waar de gezellige grote haven en zijn omgeving ruim genoeg is om veel mensen te herbergen zonder vol te zijn. Pigadia wordt dan juist gezellig druk. Bij drukte zal juist Arkassa toeristischer gaan aandoen en misschien zijn charme verliezen door de bijbehorende nieuwbouw bij de kleine kern. Laten we hopen dat dit nooit gebeurd. Want ik ben het volledig met je eens dat Arkassa geweldig leuk is.

Ik ben blij dat je zo'n fijne vakantie hebt gehad. Heb je overigens wel eens in Pigadia gelogeerd en vertoefd?

Groet,

John;)

• Nefeli

Waar SLAAT dit op?! Toerisme is de op één na grootste inkomstenbron van Griekenland, dus even nadenken voordat je wat opschrijft! Ik vind het frappant dat toeristen altijd afgeven op toeristen! De ene toerist is allergisch voor de andere toerist. Iedere toerist wil ook altijd naar een plek waar geen toeristen komen. Griekenland gaat met de tijd mee. Straks heb je in Arkassa ook een loungecafe:-) , de “toerist” blijft vaak stil staan, zij zijn het die hun vakantieherinnering van het Griekenland van 20, 30 jaar geleden willen vasthouden. Ik weet waar ik het over heb, ik ben inwoner van Griekenland maar ook toerist (reis veel binnen Griekenland) en zie hoe het allemaal veranderd is.In ‘mijn’dorp van 2000 inwoners is ook een loungecafe dat altijd tot aan de nok toe gevuld is. Allemaal localen , geen toeristen:-) Ik werk in het toerisme en merk dat ook het toerisme met zijn tijd mee gaat. Als een lieflijk dorpje eenmaal doorheeft dat het toerisme geld opbrengt dan gaan zij ook met hun tijd mee en nemen de veranderingen voor lief.

Wat zijn trouwens < echte> Grieken? Met een komboloi in één hand en in de andere hand een frappé? Of is een echte Griek zoals jij hem hebt meegemaakt tijdens je vakantie?

• rfa

Nou nou, Nefeli, wat een felheid. De aanhalingstekens rond het woordje maffia over het hoofd gezien?

Ik ben blij met John's reactie, omdat daaruit de waardering voor Arkassa blijkt. Daar gat het mij om. Ik heb eerder op dit prikbord om info gevraagd over Arkassa en dat leverde niet veel zinnige informatie op. Zelfs Ingrid, die overigens bekend staat als een behulpzame prikker, moest nota bene als beheerder van een website over Karpathos bekennen, dat zij altijd met de auto door Arkassa heen gescheurd was en wist niet veel meer te vertellen dan dat je op het strand daar uit je zwembroek waait. Dat vind ik jammer en daarom maak ik hier graag reclame voor Arkassa.

En verder deel ik jou mening over toeristen niet. Ik begrijp het economisch belang van het toerisme voor de Grieken, maar zit niet op een bepaald soort toeristen te wachten. Ik ben inderdaad zo'n arrogant typje, dat afhaakt wanneer in een Grieks restaurant de ketchup op tafel komt voor de toerist.

Ik zag deze week op TV weer een rapportage over het noord-oosten van Kreta naar aanleiding van de rechtszaak tegen de Griekse vrouw die een zuipende Engelsman in de fik had gezet en kan mij de weerzin tegen dat soort toeristen goed indenken. Ik begrijp dat ik nu van het ene uiterste naar het andere uiterste ga, maar ik koester inderdaad de eenvoud van het Griekenland van vroeger en als ik bij voorbeeld ergens huiverig voor ben is het voor de zogenaamde “all-inclusive” hotels. Je bent toch zielig als je niet iedere avond een leuke taverna opzoekt, maar in plaats daarvan in je hotel gaat eten. Brrr……..

En John, dit was mijn eerste verblijf op Karpathos en ik kom er wellicht nog eens terug, maar of ik dan naar Pigadia ga….?

• Nefeli

rfa Schreef:

——————————————————-

> Nou nou, Nefeli, wat een felheid. De

> aanhalingstekens rond het woordje maffia over het

> hoofd gezien?

>

> Ik ben blij met John's reactie, omdat daaruit de

> waardering voor Arkassa blijkt. Daar gat het mij

> om. Ik heb eerder op dit prikbord om info gevraagd

> over Arkassa en dat leverde niet veel zinnige

> informatie op. Zelfs Ingrid, die overigens bekend

> staat als een behulpzame prikker, moest nota bene

> als beheerder van een website over Karpathos

> bekennen, dat zij altijd met de auto door Arkassa

> heen gescheurd was en wist niet veel meer te

> vertellen dan dat je op het strand daar uit je

> zwembroek waait. Dat vind ik jammer en daarom maak

> ik hier graag reclame voor Arkassa.

>

> En verder deel ik jou mening over toeristen niet.

> Ik begrijp het economisch belang van het toerisme

> voor de Grieken, maar zit niet op een bepaald

> soort toeristen te wachten. Ik ben inderdaad zo'n

> arrogant typje, dat afhaakt wanneer in een Grieks

> restaurant de ketchup op tafel komt voor de

> toerist.

>

> Ik zag deze week op TV weer een rapportage over

> het noord-oosten van Kreta naar aanleiding van de

> rechtszaak tegen de Griekse vrouw die een zuipende

> Engelsman in de fik had gezet en kan mij de

> weerzin tegen dat soort toeristen goed indenken.

> Ik begrijp dat ik nu van het ene uiterste naar het

> andere uiterste ga, maar ik koester inderdaad de

> eenvoud van het Griekenland van vroeger en als ik

> bij voorbeeld ergens huiverig voor ben is het voor

> de zogenaamde “all-inclusive” hotels. Je bent toch

> zielig als je niet iedere avond een leuke taverna

> opzoekt, maar in plaats daarvan in je hotel gaat

> eten. Brrr……..

>

> En John, dit was mijn eerste verblijf op Karpathos

> en ik kom er wellicht nog eens terug, maar of ik

> dan naar Pigadia ga….?

RFA je bent en blijft een toerist. Griekenland en de Grieken leer je pas echt kennen als je er woont en niet als je er jaarlijks een vakantie of twee doorbrengt. Voor de Griek maakt het niet uit waar de toerist gaat eten, all-inclusief/ friet van Piet etc etc. Als ze maar blijven komen en er op die manier geld binnenkomt. Grieken laten zien wat de toerist wil, je moet eens buiten het toeristenseizoen komen! Dan gaat het er zoveel anders aan toe/. Tja de aversie tegen de Engele toerist (dit naar aanleiding van de Kretense vrouw die een sambuca naar de Engelse toerist gooide die zijn geslachtsdeel liet zien en daarna er een aansteker er bijhield, man is erg lelijk verbrand…)blijft toenemen. Vooral op de eilanden kreta,rhodos en korfu is het dit seizoen goed raak. Het word allemaal breed uitgemeten in het journaal. Jammer voor al die Engelse toeristen die zich wel weten te gedragen.

• herbie

RFA, je bent dus nog nooit in Pigadia geweest maak ik op uit je betoog, hoe kan je dan zo oordelen ??

Bovendien stikt het van de Duitsers in Arkassa of ben je die soms niet tegengekomen ?

• yo

Ik begrijp wel wat er bedoeld word, ikzelf ben net terug en heb 2 weken in Lefkos gezeten, voor mij the place to be, zo heeft iedereen zijn smaak ( gelukkig) we zijn 1 Nderlands stel tegengekomen en die waren als de dood dat we tegen ze gingen praten haha, ja sommigen willen liever Duitsers zien dan Nederlander.

Ik vind Karpathos een prachtig eiland, alle bergdorpjes, die vriendelijkheid van de Eilandbewoners, je kan merken dat ze nog blij zijn met toeristen, het oude gedeelte van Pigadia vind ik mooi, de nieuwe grote hotels vind ik afschuwelijk en halen het hele stadje naar beneden, maar ja, geld moet rollen en voor de grieken daar, hoe meer toeristen hoe beter voor hun.

Veel mensen komen al jaren naar karpathos maar maar weinig mensen op het forum hebben mij wat kunnen vertellen over Lefkos, ik zou denken dat na al die jaren je het eiland wel op je duimpje kent.

Maar ja, wij hebben een heerlijke vakantie gehad, veel gezien een heerlijk rust gehad, en ja, Karpathos daar ga ik zeker nog eens naar terug! Een machtig eiland is het!

• lizaki

Ook net terug van 3 weken Arkassa!

Geweldig!

App. Eleni is een droom locatie.

Het was elke keer weer een verademing om uit het drukke en best gezellige Pigadia terug te gaan naar Arkassa.

En…het dorpsplein…….een hele gezellige en echt authentieke plaats waar je heerlijk kon eten.

Een zout water zwembad waar ik nu heel erg naar terug verlang. Al een paar dagen duik ik het kanaal bij mijn huis in, zwoegend in het zoete water.

Dat is echt heel wat anders.

En verder de groetjes R. aan de hele familie.

• RFA

Grappig, toen ik een paar maanden terug informatie vroeg over Arkassa, werd er weinig van jullie vernomen. Maar provoceer de Pigadianen een beetje en opeens weten ze wel wat te vertellen. Overigens Herbie, jij vindt dat ik geen mening mag hebben over Pigadia, omdat ik daar niet in een hotel/appartement heb gezeten, maar was jij zelf ook niet wat kort door de bocht over Arkassa. Lees je berichtje van destijds nog maar eens:

_______________________________________________________________________________________________

Re: Arkassa

Gepost door: herbie ()

Datum: 22 februari 2009 12:34

Ik vind 1 dag al te lang in Arkassa, druk, veel Duitsers en er is niets te zien of te beleven. Kwestie van smaak dus !

________________________________________________________________________________________________

Ik ben het eens met Lizaki wat Pigadia betreft. Leuk om af en toe een paar uurtjes door te brengen, maar altijd weer blij om in Arkassa terug te komen.

En wat Yo betreft: helemaal mee eens; Lefkos is ook fantastisch !

• RFA

Hallo Lizaki,

Jullie ook groeten terug en dat geldt zelfs voor dat rare Olympiakos/Ajax-mannetje van je.

En ja, al twee dagen moeten zwemmen in het chloorzwembad hier in onze plaats.Is toch even heel wat anders.

Ben trouwens ook al weer toe aan een echte pita gyros van Taka Taka Mam !