Olympos genomineerd voor World Heritage

• byrd

Het provinciaal bestuur van Karpathos en Kasos heeft unanniem besloten om het proces op te starten om Olympos op de UNESCO's World Heritage Site List te zetten. Het bestuur is van mening dat aan 2 criteria om daarvoor in aanmerking te komen wordt voldaan. Dat zijn kort gezegd:

1. de unieke getuigenis van een culturele traditie

2. een uitzonderlijk goed voorbeeld van een nederzetting die vertegenwoordiger is van een cultuur die kwestbaar is geworden voor onomkeerbare ontwikkelingen.

Het besluit moet natuurlijk nog door de Griekse regering worden overgenomen en worden geaccordeerd door de Unesco. Voor meer info: http://www.visitkarpathos.com/articles/?article=102

• hans

Onbegrijpelijk om die commerciele puinhoop daar op een lijst van Unesco te zetten !

• gvdstar

Ik vind dat een heel goed idee! Het is en blijft tenslotte een unieke locatie met een mooie geschiedenis. En zeker is het jammer dat de commercie er bezit van neemt. Misschien dat dat door deze nominatie teuggeschroefd kan worden!

• Anna.E.M.

Met het plaatsen op de werelderfgoedlijst wordt hopelijk voorkomen dat Olympos nog commercieeler wordt.

Enkele jaren geleden dronken we iets op een dakterras van een taverna. het liep tegen lunchtijd en er kwamen meer gasten

naar het terras. De eigenaresse kwam naar ons tafeltje: “nicht essen… zahlen! ” oftewel opzouten.

Anna

• Anneke.

dat is natuurlijk heel vervelend en niet ‘grieks’, maar als je je bedenkt dat de inwoners het wel moeten hebben van die paar boten die er dagelijks langs komen.

Buiten het seizoen valt er ws niet veel te verdienen voor de horeca van Olympos.

Ik was er vorig jaar en ik vind dat dit unieke dorp behouden moet worden.

• JAN

Hallo Byrd,

Wat een fijn idee dat Olympos en het eiland Kassos op de kaart van World Heritage wordt gezet.

Maar wat een gezeur over de commercie op Olympos wat te denken van Volendam, Marken, Scheveningen enz.

Men moet daar doorheen kijken en proberen te begrijpen hoe de huisjes daar tegen elkaar zijn gebouwd,hoe de

mensen daar in de winter leven , zij proberen ook een graantje mee te pikken van ons vakantiegeld.

Daar is toch niks mis mee! Wij Nederlanders moeten niet zo zeuren wij willen altijd voor wienig geld op de eerste rij zitten.

Mijn vrouw en ik zijn in 2005 op het eiland Kassos geweest, geweldig wat een rust en lieve mensen ook een souverniers

winkeltje commercie? nee deze mensen kwamen uit ZIMBABWE moesten vluchten voor die Dictator.

Zo zie je maar alles heeft z'n reden.Wij zijn eind Mei weer op Karpathos, allemaal een prettige vakantie.

• Ingrid

Goed gezegd, Jan!