Hieronder een paar nieuwe ontwikkelingen vanaf oktober 2009 in Karpathos n.a.v. van mijn zeer geslaagde vakantie 21 t/m 28 mei op Karpathos. Het is gedeeltelijk al eerder gepubliceerd op de site van John (dank).
Infra
Aankomst en vertrek worden nog steeds in het oude vliegveldgebouw afgehandeld. De 2 nieuwbouwgebouwen aan weerszijden van dit gebouw zien er als bijna klaar uit. Ze zijn een bouwlaag hoog en okergeel met arcades als plint. Ik vond het smaakvol er uitzien en mogelijkheid bieden voor een efficiente verwerking van het reizigersvervoer.
De weg van Spoa naar Olympos ziet er niet veel beter uit dan 3 jaar geleden. Sinds een paar maanden is het werk volledig stilgelegd. De trucks en bulldozers staan werkelooos langs de weg. Het geld - voor een belangrijk deel van de EU - is opgemaakt. De klus bleek moeilijker als voorgespiegeld door de uitvoerders. Volgens mijn bron is deze week even voor de EU-verkiezingen geld vrijgemaakt door de Griekse regering om alsnog de klus te klaren. Dat is ook gebeurd bij de EU-verkiezingen in 2004/2005 bij de asfaltering van het wegdeel Aperi-Spoa. De EU is overigens financieel heel belangrijk voor Karpathos. Kijk maar eens naar de borden langs de weg waarop bouwprojecten worden aangegeven.
Leuke winkels
Ik heb hierbij gekeken naar winkels die iets met Griekenland te maken hebben. Het is niet nieuw maar er is ook niet eerder over geschreven zodat ik er toch in deze monitor aandacht aan wil schenken. Allereerst noem ik D.N.A gelegen in het winkelstraatje van Pigadia tegenover Life of Angels. Aan de buitenkant een trendy zaak met merkkleding als Diesel en dergelijke. Binnen heeft de zaak sexy schoenen voor dames naar Grieks design. Een leuk kadeau voor je vrouw met wederzijds genoegen. Verder noem ik een winkeltje in een van de zijstraatjes naar het winkelstraatje, gerund door 3 generaties Pigadianen. In dat winkeltje, wat groter dan een ruime huiskamer, kun je alles kopen. Denk bijvoorbeeld aan een strandstoeltje, vogelkooitje, stoffen om kleding te maken enz. Het is een soort Wallmarkt maar dan op z'n Pigadiaans. Als laatste noem ik Jorgos uit Diafani. Eigenlijk heeft hij geen gewone winkel. Je moet hem weten te vinden. In z'n werkplaatsje maakt hij o.a. keukengerij uit hout dat hij heeft gevonden in de omgeving. De prijs wordt bepaald door de afmeting in de breedte van het bestek. Hij meet dat op waar je bijstaat.
Natura 2000
Er is veel goed nieuws over Noord Karpathos en Saria (Natura 2000 gebied) en over het Life-Nature programma ter bescherming van de zogenaamde Monk Seal (zeldzame zeehond). Het gebied herbergt een aktief zich voorplantende populatie monk seals. Het gaat om 20 dieren met 2 geboren pups per jaar gemiddeld. Dit jaar zijn er 4/5 pups geboren! Het Life-Nature programma lijkt dus zijn vruchten af te werpen. Verder wordt er naar verwachting in juni een besluit genomen om een visverbod in te stellen direct in het zeegebied dat aansluit op Diafani. Dit bevordert de visstand en zal ook dolfijnen lokken naar Diafani. Het lijkt me wel wat om daar met de toeristenboot aan te komen begeleid door dolfijnen. Tot slot zijn in de winter de stranden en wandelpaden schoongemaakt in een aktie waaraan ook de plaatselijke bevolking heeft deelgenomen. Hoewel natuurbelangen niet altijd stroken met de belangen van de vissers blijkt er bij de jeugd toch een besef te groeien van het belang en potentieel van een goed natuurbeheer in deze regio.