kust water

• byrd

Ik lees net in de krant dat Nederland het schoonste zwemwater heeft van de Europese Unie.Griekenland staat op 2 en Cyprus op 3. Dit betekent dat aangenomen mag worden dat het zwemwater van Karpathos van een goede kwaliteit is ondanks dat op deze site vaak is geconstateerd dat de vuilverwerking op Karpathos niet optimaal is.

• Ingrid

Nou, ik was met Pinksteren aan het strand bij Cadzand en daar was het zeewater alles behalve schoon. Het water zag bijna zwart en stonk enorm. Niet echt uitnodigend om er te pootje paden.

• jjohn

Ik denk dat we soms onderschatten hoe groot het zelfreinigend vermogen van de zee is. In Griekenland worden de rioleringen soms de zee in geloosd. Ik heb op Samos midden in Kokari gezien dat er duizenden vissen de zooi die uit een riool geloosd werd opvraten. De toeristen die op 5 meter afstand zaten te eten vonden het prachtig en hadden niet eens in de gaten dat het strontvretende vissen waren waarvan de familie wellicht op hun bordje lag. :-)

Op Karpathos wordt ook op zee geloosd echter daar gaat de pijp ver de zee in heb ik begrepen.

Groet,

John ;-)

• Henk

Al loopt de pijp ver de zee in, ook daar zwemmen vissen. En die eten dan ook een hapje mee.

Niet alleen op Samos wordt vis gegeten, ook op Karpathos zie ik menig visje in de maag van de toerist verdwijnen. We moeten er maar vanuit gaan dat niet alleen de zee maar ook de vissen een zelfreinigend darmkanaal hebben.

• Ingrid

en het het menselijk ras ook, Henk!

het blijft een keten :D van de een ‘eet’ (van) de ander

• herbie

Weleens van de “viswijzer ” gehoord ?? daar staat precies in welke vis je wel of niet kan of moet eten. Er zijn vele bedreigde vissoorten waaronder de zwaardvis die veel in Griekenland wordt geconsumeerd. Alle beetjes helpen anders zijn straks alle zeeen leeggevist !

• Ingrid

van gehoord, ja.

maar ik eet niet zoveel vis. Zeker geen vis met wit vlees, zoals zwaardvis, schol, tong, kabeljauw e.d. jik.

Ga meer voor de gerookte soorten als zalm, forel, makreel, enz.

(of Garides van de Skaras :D)

• herbie

( vette) vis is goed voor hart en bloedvaten Ingrid ! dat is wetenschappelijk aangetoond. Japan, waar heel veel vis wordt gegeten komen hart en vaatziektes veel minder voor dan bij ons !

• jjohn

Ook omdat ze daar geen Karpathos prikborden hebben. :-) ;-)

• mary

nu moet ik even wat rechtzetten.

Ingrid eet juist de vette vis met omega 3 enzo.

En wat denk je van het rioolgemaal in duinen bij het voormalige hokey ijsbaan

die toep werd ook altijd direct in zee geloosd.

En de sportvissers in de Scheveningse haven waar gaan die naar toe?

Waar de meeste vis zit en dat is……………..?

bij de uitgang van de rioolpijp. Voornamelijk makreel eet dit “spul”

Eigenlijk alle niet plankton etende vissen komen daar eten. Haring eet 't niet.

en tong en schol ook niet.

Ben groot geworden met vis en nog steeds gezond. Ook met rioolafval etende vis.

Mmmm morgen maar weer eens vis eten.