Drinwater op rantsoen?

• Paul

Drinkwater op rantsoen in de Cycladen wegens hitte en droogte lees ik op teletekst. In het verleden hebben we wel eens een toppic hierover gehad met betrekking tot Karpathos. Ik kan mer herinneren dat er - op vrijwillige baisis - bijvoorbeeld beperkingen op het douchen waren. Wat is de situatie nu op Karpathos vraag ik me af.

• jjohn

Ik heb wel eens vernomen dat het water op Karpathos uit de bergen komt en dat er behoorlijk wat aanwezig is.

In de herfst en wintermaanden wordt dit weer aangevuld door de regen.

Regen hebben ze vlgs mij van de winter best wel gehad.

Het lijkt mij dat de temperatuur nu daar niet zoveel invloed op heeft, normaal regent het nu ook lange tijd niet.

Groet,

John ;-)

• Paul

Dat regenwater moet dan wel worden vastgehouden anders stroomt het meteen de zee weer in met alle schade die daarbij kan horen (denk aan Engeland). Wat dat betreft lijkt me een vlak landschap met meertjes meer kansen bieden.Verder leidt hitte tot verdroging. Dat extra probleem van deze zomer moet dus ook worden opgelost. Mogelijk dat Karpathos een goede manier heeft gevonden om het water op te vangen en vast te houden en zo de zomer met veel droogte en hitte weet door te komen. Ik ben nog steeds benieuwd of ze daarin geslaagd zijn.

• Ingrid

Pigadia betekent niet voor niets ‘bronnen’. Waarschijnlijk wordt het water, door de natuur, ondergronds opgeslagen en leidt dit naar de bekenden bronnen in Pigadia, waar men water haalt.

(vergelijk: Het regenwater in de Utrechtse Heuvelrug wordt ook ondergronds verzamelt door Moeder Nnatuur. In Bunnik stoppen ze dat ‘bronwater’ in flessen en verkopen ze het in de supermarkt voor veel geld :) )

• Paul

Dat zou een verklaring kunnen zijn voor Pigadia. Mogelijk is ook de rest van het eiland gezegend met bronnen. Voor Diafani is dat met het opkomend toerisme vanaf eind jaren 70 in ieder geval geen afdoende verklaring gelet op mijn ervaringen van zo'n 15 jaar terug. Er moet daar ook iets van wateropvang zijn gecreeerd omdat ik de laatste jaren daar geen waterprobleem ben tegengekomen.

• Ingrid

Over Diafani kan ik je niets vertellen, Paul

• Henk

Bronnen zijn er genoeg. Enkele in Pigadia, 1 in Piles, 1 in Stes, 1 in Mesochori, 1 in Spoa om er maar eens een paar te noemen. Bij allen zo uit de grond te drinken. Wanneer je van Pigadia naar Aperi rijd zie je halverwege de berg aan de rechterkant van de weg 1 groot betonnen blok. Pas gebouwd. Deze is ook bestemd voor de opvang en opslag van regenwater uit de bergen. Denk dus dat het hier nog wel meevalt. En dan zijn er altijd nog de plastic flessen met bronwater uit Kreta.

• Mickey

de ouzo is nog niet op rantsoen toch??? ;-)

Mickey

• herbert

Met bronwater is het moeilijk douchen Henk !!

• herbert

Dan gaan we over op de raki Mickey ! Bij restaurant Creta- Karpathos is een rakibron !