Karpathos April / Mei

• Femmie

Wie kan ons helpen, samen met mijn man willen we laatste week april begin mei naar Karpathos. Is dit te vroeg in het seizoen of kunnen we dan al een leuk weekje hebben? Zijn er al dingen te doen en is het weer normaliter lekker?

• Joke2

Ik ben één keer begin mei op Karpathos geweest (aankomst 1 mei). Overdag was het, zeker uit de wind en in de zon, heerlijk. Er zijn al best veel restaurantjes open. 's Avonds koelt het flink af en daarom zaten we meestal binnen te eten.

• herbert

Vergis je niet, het kan eind april behoorlijk koud en kil zijn, zeker s'avonds !

• Paul

Ja je kunt een leuk weekje hebben omdat de start van het seizoen is begonnen, de natuur bloeit en je de nadelen van high-season niet beleefd. Er zijn als ik me goed herinner ook diverse zon- en feestdagen. Het weer kan goed zijn maar houd rekening met regen, wind en bewolking. De avonden zijn zoals Joke al schreef nogal fris.

• Joke2

Wat wij vooral heel leuk vonden begin mei, was dat er in verhouding weinig toeristen zijn. Mede daardoor hebben we die weken veel contact gekregen met de locals (en nadien ook gehouden).

• liponix

Het is een beetje een “kan vriezen, kan dooien” verhaal : je kunt pech hebben, maar doorgaans valt het rond die tijd wel mee. Het wordt zo eind april/begin mei gemiddelde pakweg 20 graden, met zo'n uur of 10 zon per dag. Regenkansen zijn niet al te groot. En als je het niet erg vindt om in water van 16 a 17 graden te zwemmen, kan je ook nog de zee in.

En de anderen hebben gelijk: het is heerlijk rustig, terwijl de meeste winkels en restaurantjes al open zijn. Jammer dat het Griekse Pasen dit jaar niet 3 weken later valt, want dat is op Karpathos (zoals overal in Griekenland) in elk geval een hartverwarmende gebeurtenis.

• Paul

Beste Liponix,

Ik ben vaak eind april/begin mei in Karpathos op vakantie geweest. De avonden herinner ik me als koel. Dat wil zeggen rond de 15 C. De dagtemperatuur herinner ik me als redelijk aangenaam met maxima rond de 20 C gemiddeld. Vaak was het half bewokt of bewolkt. Ik ben geen statisticus en ik kan natuurlijk telkens pech gehad hebben maar gelet op mijn ervaringen stel ik het op prijs als jij je cijfers toelicht.

• Paul

Ik bewaar ook goede hrinneringen aan april/mei. Om de een of andere reden ontmoet je in die tijd ook een leuker - lees meer conactueel ingesteld -soort toerist dan in juni/juli.

• Jaap Donga

Vorig jaar midden april een week geweest, 7 dagen in de zon gezeten, wel behoorlijk wat wind en inderdaad, in de avond wat frisser, maar zeker géén reden om niet te genieten van zo'n lekkere vroege vakantie!

• liponix

Ongetwijfeld kloppen jouw ervaringen, net als de mijne.