Kan iemand mij vertellen of er op Karpatos ook pinautomaten zijn en zo ja waar ?
bij voorbaat dank
A.R. Brouwer
In Pigadia zijn pinautomaten. Vraag mij geen straatnamen want die weet ik niet. (ik weet niet eens of iemand van Karpathos wel weet wat de straatnamen zijn!)
Midden in het dorp zijn er verschillenden van zeker 1 aan de ‘boulevard’ (geloof dat deze van de National Bank of Greece is)
Of er in andere dorpen, zoals Lefkos en Diafani pinautomaten zijn, weet ik niet.
In Diafani is geen pinautomaat meer. Twee jaar geleden werkte de automaat bij het Grieks-Italiaanse restaurantje van Gabrielle al niet meer. Nu is er een groot gat in de muur. Vraag me niet waarom. Cash kun je krijgen bij Nikos - hotelhouder, vice burgemeester, danser en nog zoveel meer - op basis van een visa-kaart. Wie een dergelijke kaart niet heeft kan gebruik maken van de zogenaamde postboot die drie keer per week naar Pigadia gaat. Anders kan de touristenboot die dagelijks vanuit Pigadia naar Diafani vaart een oplossing zijn, maar dan moet je een nacht doorbrengen in Pigadia. Dit is een niet echt favoriete oplossing voor de Diafani-fans. Sommigen geven liever hun kaart met nummer mee aan iemand van het dorp die toevallig in Pigadia moet zijn. Verder als je geluk hebt kun je met iemand meerijden - een scenic route - als die in het hoofdstadje moet zijn. Kortom er is altijd een oplossing in Diafani die zoveel leuker is dan je kaart in een anonieme automaat steken.
De (gesubsidieerde) postboot is een genot. En verreweg de leukste manier om je cash aan te vullen.
De kapitein, Michaelis, is een groot zanger, goedlachs en genereus.
Hij doet bankzaken voor de bejaarden van Olymbos en Diafani en haalt hun medicijnen af in Pigadia.
Het tripje is zo ontspannend met een zingende, etende en drinkende (op de terugweg) “host” en zo fraai (laag licht bij vertrek uit Diafani om 07.30 en daverend strijklicht op de terugtocht om 16.00) dat je eigenlijk geen alibi nodig hebt om een paar keer naar Pigadia te varen.
Dido
Je berichtje over de zingende kapitein op de postboot is typisch voor Diafani. Niets is oppervakkig in dat dorpje. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van de postboot, althans in zijn huidige functie. In een van je mails heb ik gelezen dat de huidige postboot in het verleden de touristenpendel voor zijn rekening nam. Dan moet ik toen ik voor het eerst naar Diafani ging - en dat was als ik me goed herinner in 1982 - op die boot heb gezeten. Ergens begin jaren negentig kwam de touristenboot die ik een kitsch-boot vind. Nostalgie en je berichtje over die kapitein laten me geen keuze dat ook al heb ik meer dan voldoende cash. Ik zal gebruik maken van die boot.
Dank Paul,
Ik hoopte eigenlijk ook Ingrid's kinderen over te halen het Noorden nogmaals te bezoeken.
Diafani en Olymbos symboliseren, voor mij, de eeuwenlange cultuur der Grieken.
Nieuwsgierigheid naar onbekend, filosofische humor en joie de vivre (daar is vast een puik Grieks woord voor).
Vandaag voor Michaelis een XXL Amsterdams T-shirt gekocht, ben benieuwd wat-ie ervan vindt.
Dido
Ik zal m'n best doen, Dido, maar ze zijn nu met hun vader in Portugal en komen a.s. vrijdag terug. Dan heb ik een week de tijd om ze Karpathos-klaar te maken.
Mocht het niet zo zijn, dan gaan we de zuidelijke binnenlanden van Karpathos ontdekken, want met 2 weken zwembad en strand doe je die 2 van mij geen plezier.
Beste Ingrid,
Ik wil me niet mengen in de pas de deux met Dido maar in Diafani en in verre omgeving zijn geen zwembaden. Als je bedoelt met de binnenlanden intrekken de lust om ruige trektochten te maken dan het volgende. In het noordelijk deel van het eiland heeft zich - door de geisoleerde ligging - in de loop van vele eeuwen een fijnmazig netwerk van ezels- en voetpaden ontwikkeld die dit deel van Karpathos nu een absolute aanrader maken voor hikers. De landschappen en het overdenderende Griekse licht geven je het gevoel dat je in een oertijd terecht bent gekomen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?