Begaanbaarheid wegen

• Ingrid

Mary heb je je aan de Griekse rijstijl aangepast???

Ik heb vorig jaar mijn toenmalige griekse vriend van Den Haag naar Utrecht laten rijden, maar zat met zweet in m'n handen ernaast (en dat heb ik nie snel)

• Mary

Herbert Ik ben voor het vliegveld langs gegaan prachtige rots overgereden. Bij het zuidelijkste puntje, waar een kerkje staat, en meestal heel veel geiten zijn richting Arkassa. En dan begint er ook een “weg” met veel hobbels en kuilen.

Maar de bodem is heel gebleven. Je moet opletten en sturen, veel sturen. Maar het is echt waar in heel Griekenland geldt: Volg de electriciteitspalen en je komt bij een huis of stad. Op Karpathos is verdwalen niet echt mogelijk, maar op het vaste land wel. O ja het is ook niet aan te raden de weg door Piles en dan door de bossen te nemen. Een stuk gaat goed maar op een gegeven moment wordt het echt slecht en keren is dan niet meer mogelijk. Wij zijn dus doorgereden.

Op een geven moment kom je op de geasfalteerde weg. Dan ben je moe, heel moe.

Het was wel een hele mooie route door het bos. Zelfs grieken vonden het toch wel heel wat dat we daar gereden hebben.

Ingrid laat de Karpathioten hier niet rijden. Ze denken dat je op elke weg kan keren en dat die anderen wel wachten. Tenzij ze ook op het vaste land rijden.

Ik ken mensen die hebben daardoor in het ziekenhuis gelegen.

• anita

Hoi mensen, ik heb ook nog enkele vraagjes :

is er echt geen enkele weg van Spoa naar Olympos ??

ook geen zandweggetje of ezelspad , waar we met de scooter wel door kunnen …

Met de boot er naartoe gaan we ook zeker doen ;(is dat die van Pigadia naar Diafani ?) en kan je je scooter er op meenemen ?

Zijn er voldoende verbindingen ? ook s'avonds (regelmatig) weer terug naar Pigadia ?

en hoe zit het met de bereikbaarheid en het rijden in het uiterste noorden ?

ohja ; zijn er ook boten die langs de westkant van het eiland varen ?

groetjes, Anita :)

• jan

er is een weg welke zeer slecht is,niet tedoen met een scooter er wordt een asfaltweg aangelegd ik weet niet of ze al begonnen zijn en hoe ver ze eventueel al zijn

er varen diverse boten de meeste zijn een soort excursie boten je betaald voor de heen en de terug vaarten en de bus van Diafani naar olympos op en neer,de veer boot van Pigadia naar Rhodos legt ook even aan in Diafani,maar deze vaart maar om de een a twee dagen,er is op de excusieboten weinig plaats voor scooter,deze boten varen smorgens om ongeveer 8.00 uur uit en zijn om 18.00 uur ongeveer terug,3 jaar geleden was er alleen een asfalt weg van Diafania naar Olympos en een weg vanaf een splitsing ongeveer 2km voor Olympos naar Avlona in het noorden dit was toen een bijna uitgestorven dorpje nog bewoont door een handjevol mensen,vanuit dit dorp heb je een prachtige gemarkeerde wandeling naar de oostkust hier kom je dan ongeveer 2km ten noorden van Diafani aan de kust uit vanwaar een zandweg naar Diafani gaat ikben toen zelf op de splitsing voor Olympos iut de bus gestapt,in Avlona is het even zoeken je moet vanuit het dorp naar het oosten waar je in het dal van de bergrug een kerkje ziet staan deze wandeling is beter beschreven in een wandelboekje wat toen tekoop was in een boekwinkel in de winkelstraat haaks op de verhoogd liggende terrassen aan de boulevard

• Gonnie

Ik heb wel eens gezien dat er een scooter meeging met de boot vanaf Pigadia, maar vanaf Diafani is er een weg die naar Olympos gaat en waar de hele dag bussen naar boven en weer naar beneden komen. Het lijkt mij geen pretje om daar met je scootertje tusen te zitten. Ik heb ook nog eens meegemaakt dat door de winter de weg zo slecht was geworden, dat de bus zigzaggend langs alle gaten in de weg moest.Dus blijf maar lekker in het zuidelijke deel en ga per boot naar Olympos!! Evenveel plezier en vast veel veiliger!

• Louis en Greet

Nou mensen, allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties. We vonden het hartverwarmend. En evenals sommige antwoorden bij anderen weer nieuwe vragen oproepen is dat ook bij ons zo. Maar daar stel ik wel weer een nieuwe vraag over, komende week.

Wij gaan de laatste twee weken van juni en de eerste van juli en verblijven in hotel Blue Bay. Daar wordt op internet verschillend over geoordeeld, ik weet het. Maar wij hebben voor de positieve insteek gekozen. Bovendien hebben wij op andere eilanden ontdekt dat een vriendelijke groet en een paar woordjes gebroken Grieks, zelfs bij de meest stoïcijns kijkende mensen een vriendelijke glimlach op het gelaat tevoorschijn laat komen.

Nogmaals iedereen bedankt en tot de volgende vraag.

Louis en Greet