Begaanbaarheid wegen

• Louis en Greet

Dit jaar komen ook wij naar Karpathos en wij verheugen ons er op. Nadat we onze bestemming gekozen hadden werd de juistheid van die keus alleen maar bevestigd op dit prikbord door enthousiaste voorgangers, waarvan sommigen er al jaren komen. Wij komen ook voor de rust, dus van ons heb je geen last.

We hebben al heel wat websites bekeken en links en rechts op internet gekeken. Bij onze voorbereidingen hoort ook alvast een kaart van het eiland kopen en wegen en routes bestuderen. We zitten in Pigadia. Daarbij rezen enkele vragen die ik maar eens in de groep gooi.

1. Hoe goed berijdbaar is de verbinding oost-west (tussen Arkasa en Pigadia b.v.) bij avond in het donker?

2. Hoe berijdbaar is de route die we ontdekten: na Aperi noordelijk met een boog langs Achios Nikalaos en zo via Volada weer terug naar de hoofdweg, voor gewone personenauto's

Het duurt nog wel even (half juni) maar is er een rechtstreekse vliegverbinding vanaf Schiphol (we reizen met Sudtours) of wordt er nog een tussenlanding gemaakt?

Nou, waren dit gerichte vragen of niet? We zijn heel benieuwd naar antwoorden en ook naar suggesties.

Louis en Greet

• Gonnie

Helaas, over het wegennet kan ik je niet zo veel vertellen, ging altijd met de excursie bussen mee. Over de vlucht wel, rechtstreeks van schiphol naar karpathos geen tussenlanding in goed 3,5 uur. Meestal vliegen ze ‘s morgens heel vroeg al, heb je lekker bijna een hele dag,lig je ’s middags al op het strand!! Leuk klein vliegveld, waar je nog per trap het vliegtuig uit moet en meteen in de warmte en wind valt.Waar zitten jullie in Pigadia? Dat is overigens nog een klein half uurtje met de bus, heb je meteen het een en ander gezien. Alvast maar een fijne vakantie, ik ga pas in augustus! Gonnie.

• suzanne

De wegen op Karpathos zijn heel goed berijdbaar; de afgelopen jaren wordt er hard aan de wegen gewerkt. Het lijkt er wel op dat elk weggetje geasfalteerd wordt. Van Aperi naar Volada is een geasfalteerde weg en goed te doen met een gewone personenauto en sinds vorig jaar is ook de weg naar Arkassa geasfalteerd. Er is wel geen straatverlichting, maar waar is dat wel in Griekenland, de weg is echter goed berijdbaar, volgens mij ook sávonds. Vorig jaar waren ze in juli/augustus ook bezig met het asfalteren van de weg naar Olympus; dus dit jaar is Olympus ook via de weg goed berijdbaar. Wij verheugen ons er in ieder geval op om Olypmus dit jaar eens met de auto te gaan bezoeken in plaats van de boot. Verder is Kaprathos een schitterend eiland, en zullen jullie vast en zeker een fantastische vakantie hebben !!!!!!

• Jana

Voor de eerste keer ergens komen vind ik toch het allerleukste!

Dat geldt voor alle negen eilanden waar ik geweest ben.

Ondanks het uitbreidende wegennet op Karpathos zou ik toch aanraden een keer

met de boot naar Diafani en dan naar Olympos te gaan. Een prachtige tocht.

Als het hard waait lekker op de voorplecht gaan staan met de wind in je

gezicht (Titanic spelen).

Veel plezier gewenst; en doe s.v.p. verslag als jullie terug zijn. JANA.

• herbert

Hallo, als jullie een auto gaan huren kan ik je aanraden naar de westkant van het eiland te gaan, via Aperi, Othos en Piles naar Lefkos. een prachtige tocht door de bergen maar wel smalle en heel bochtige wegen dus als je wagenziek word niet aan te raden maar anders zeker doen! Je komt door allerlei kleine dorpjes en bij Lefkos is een prachtig strand. daarna door naar Mesohori het mooiste dorp van Karpathos. Dan de westkust af richting Arkasa. Als je nog tijd hebt zeker even stoppen bij taveerne “under the trees” (iets boven Finiki, wel moeilijk te vinden want je rijd er zo voorbij )) een absolute aanrader.! ! simpel restaurantje maar met het mooiste uitzicht en lekker eten ! De weg Arkasa naar Pigadia is een heel stuk minder, zou ik s' nachts niet doen, ze zijn daar wel aan de weg bezig maar dat is al 8 jaar of zo, schiet niet erg op .

Een prettige vakantie maar dat zal ongetwijfeld lukken. ( wij zijn er ook weer in juni!)

PS, wij hadden de afgelopen jaren geen rechtstreekse vluchten zoals Gonnie kennelijk wel, omdat ze de vliegtuigen niet vol kregen gingen we via Santorini of Kos. Is minder leuk want je bent veel langer onderweg. Hopelijk is dat dit jaar niet meer.! Succes !

• bep

hallo ik ben ook niet bekend met de wegen op karpathos

wij vinden pigadia een hele leuke plek om er te vertoeven wij gaan voor de4de keer en we kijken er nog steeds naar uit

Wij gaan in juni 3 weken en alle vluchten die wij hadden waren rechtstreeks en vroeg in de morgen wij wensen jullie veel plezier groeten bep

• Ingrid

Inderdaad vroeg in de morgen (04.30 uur), das gewoon midden in de nacht!

(gaap!)

Maar voor Karpathos heb je het over, toch?

Goede reis allen! ik ga in Augustus

(de weg van Spoa naar Olympos zal nog niet klaar zijn, vorige zomer werd gezegd dat het nog 2 jaar zou duren). Ga lekker met de boot. Heerlijk relaxt, en je ziet Karpathos eens vanaf het water.

• jan

Wat de weg van Spoa naar Olympos betreft dit hoorde ik laatste vakantiebeurs ook dat ze deze aan het asfalteren waren,ik begrijp ook dat deze weg van zeer groot belang is voor de ontsluiting van het gebied rond Olympos en ik weet ook hoe geisoleerd de bewoners hier woonde vooral bij zeer slecht weer.IK ben alleen bang dat Olympos zijn aanzuigende werking op de toeristen verliest wanneer iedereen er met de auto of scooter er naar toe kan rijden.Het is misschien geen goede vergelijking maar ik vergelijk het met mijn wandeling van vier jaar geleden op Thassos ik was hier op een morgen vertrokken voor een wandeling naar de top van het eiland de berg Ipsario van 1206 meter over een smal bergpad van ongeveer 5 uur, dit was een onvergetelijke ervaring met al de prachtige vergezichten.Alleen toen ik boven aankwam zag ik daar diverzen autos staan,ik had nergens op een landkaart gezien dat er een weg naar boven ging Voor mij was het een hele beleving deze weg naar boven maar voor al de anderen boven was het een van de zeer velen uitzichten

• Mary

De wegen op Karpathos zijn prima. Alleen onverlicht. Ik rij, volgens sommigen scheur, ik daar al heel wat vakanties rond. Maak voor griekse begrippen ongelooflijk veel km in 14 dagen. De weg langs aperi volada othos piles is goed tot zeer goed. In de dorpen is het soms even passen en meten. De huizen stonden er al voordat het karrespoor “autoweg” werd. maar bussen kunnen er ook door.

Vanuit Pigadia naar Menetes en de luchthaven ookgeen probleem. De weg Menetes

Arkassa is niet super maar te doen ook 's avonds Het is een weg vol haarspeldbochten en onverlicht uiteraard. Ben je eenmaal beneden rij je zo door.

Je kan daar niet snel rijden maar ja vakantie he? De wegen richting Finiki, Lefkos, Mesochori en Spoa zijn verder goed. Het zig zagt maar dat heb je met bergen.

Ook naar de stranden is te rijden. Route van vraag 1 en 2 is prima te doen. De route van 2 heb ik nog ongeasfalteerd gereden in september en in mei het jaar daarna lag er asfalt. Nu hebben ze ook al vangrails neergezet. Ik heb nog nooit een susuki jeep gehad, maar technisch is deze toch niet geschikt voor off the road. een Corsa met een wat grotere motorinhoud kan ook heel veel. Aan te raden is een een moter v.a. 1,2 L.

Ik heb zelfs eens met een corsa langs de luchthaven en de zuidpunt naar Arkassa gereden. Voor de echte weg er lag. Er loopt daar een pad lijkt eerst weg maar daarna volg je ectriciteitspalen. En dat ging ook prima. Ik heb bijna alle wegen gehad. Ik wacht op de laatste : die naar Olympos. 5 x per boot is wel genoeg.

De omgeving daar is heel mooi. 1 voordeel van rijden in Griekenland: Er zijn geen files. Autorijden is wel m'n hobby. Beetje ervaring is wel handig. Maar de grieken rijden ook met me mee dus zo erg kan mij rijstijl niet zijn.

• herbert

He Mary, leuk dat je er weer bent.

Ben je wel eens met je auto rond het vliegveld gereden ? (langs het hek.)

nou, dan ben je gebroken als je uit je auto stapt, zo slecht is het wegdek daar ! kuilen van een halve meter diep !