werken OP het wegdek

• Jana

Ik heb met belangstelling de raadgevingen en adviezen over autohuur gevolgd,

maar ik vroeg me af of er nog van die ouderwetse zwervers bestaan, die

's morgens op de bonnefooi ergens een bus naar toe pakken en aan het eind

van de middag eens kijken of er nog eentje terug gaat en zo niet: dan gaan

lopen en proberen te liften.

Bestaan die “hippies” nog of zijn ze ook gecultiveerd? JANA.

• herbert

Ha ha, leuk berichtje Jana. Je hebt gelijk i.p.v. een auto huren kan je inderdaad ook alles met de bus doen ( dat kost niks ). Wij doen dat ook regelmatig al huren we ook voor 3 dagen meestal een auto want dan kom je op plekjes waar je met de bus niet kan komen. Lifters heb ik op karpathos nog nooit gezien maar het zou best kunnen denk ik.

Ik heb in m'n “hippie” tijd veel gelift vroeger maar tegenwoordig zie je dat (helaas) niet meer !! groetjes !

• Jana

Herbert, het is echt nog maar een jaar of 8 geleden, dat mijn man en ik, destijds

ruime vijftigers, nog vele dagen zo doorbrachten en heus niet alleen op stille

eilanden, maar zelfs op Rhodos kon je zo het eiland rond. Het was meer voor de

gein dan uit geldgebrek. Aan het eind van de middag eerst een poosje hulpeloos

bij de bushalte staan, dan oversteken naar de taverna, een drankje bestellen en

naar de bus vragen. Alle mannetjes zich ermee bemoeien; dan riep de waard:

“Maria! (of Eleni of Toula)geef die mensen wat te eten” en ging aan het bellen;

na een half uurtje kwam hij dan melden dat Yannis (of Kosta of Jorgos) toch

naar de stad moest en ons wel mee zou nemen, we mochten niks betalen;

na een gezellige rit naar de stad een afzakkertje met de chauffeur en weer een

heerlijke dag gehad. De volgende dag wel even de foto's opsturen! JANA.

• Gonnie

Tja een echte rugzaktoerist ben ik nooit geweest. heb wel heel veel gekampeerd, met tent,vouwwagen en auto. Door omstandigheden ging ik op een gegeven ogenblik alleen op vakantie met nog jonge dochter en toen kwam er van kamperen niet veel meer, ik zag dat tent opzetten in mijn eentje niet zo zitten. ben toen op Karpathos terecht gekomen, wel in een appartementje, want het hotelleven vind ik nog steeds niets! Zal wel van het kamperen overgebleven zijn!! Heb daar wel eens de bus genoemen naar Amoopi en de boot naar Diafani en Olympos. Nu vele jaren later ben ik zover dat ik nu eens wat rond wil toeren om wat actiever te zijn dan dat we tot nu toe waren. Tja, we zijn ten slotte niet allemaal hetzelfde!! groet Gonnie

• Mary

Je kan het proberen . In dorpen zijn er wel gebruikelijke liftplaatsen daar wachten de bewoners ook. en proberen zo een lift te krijgen. Ik heb er nogal wat verder gebracht. Ze vertrouwen toeristen in auto's meer dan de eigen bewoners.

In het begin nam ik altijd de bus naar een dorp keek daar rond liep dan terug dat is naar beneden, en pikte de bus weer op als deze terug ging. en lag 's middags op Amoopi. Maar met een een auto kom je opzoveel meer plaatsen. B.v afslag nemen langs het huis van Joke en Thijs richting de radarpost kom je bij Thanasis kan je je eigen koffie (welke dan ook) maken. Want hij even weg maar komt zo terug.

Dit is ook te lopen. Maar ja mijn vakantie is : liever lui dan moe. Wandelen heb ik ook veel gedaan hoor, maar daar heb ik geen zin meer in. Ga liever op terras of bankje, muurtje met lokale bevolking praten. En autorijden in griekenland is nog leuk: geen file (kan je ook niet uitleggen) geen snelheidscontrole. Wel op gordel en rijbewijs (gezien maar nooit zelf gehad).

Veel plezier met liften. Lukt vast wel.