Beste mensen,
Ik ben afgelopen vrijdag (1/7/05) uit Karpathos teruggekomen.
Wat mij betreft kan Schiphol nog wat leren met betrekking tot het inchecken, dat ging snel hoor!
In 1999 was ik voor het laatst op het eiland en ben na een weekje met de laatste vlucht naar Nederland teruggegaan.
Toen vond ik het een bestemming om nog eens terug te gaan.
Na deze vacantie heb ik het wel gehad.
De veranderde menstaliteit van het eiland viel mij tegen.
Het was zo liberaal op de grote stranden zoal;s de Vronthi baai en het Apella strand.
Voor en nudist, die zich bescheiden gedroeg was er altijd wel een hoek(je).
Ik was zeer onaangenaam getroffen door de borden NO NUDISM, die je er nu aantreft. In Ammobi is het mooie nudistenstraand inmiddels ook verboden terrein en moeten die zich tevreden stellen met het meest slechte stuk grintstrand dat er is.
Als je een auto of brommer huurt kun je natuurlijk nog wel naar geschikte strandjes vinden, maar wat doe als niet kunt autorijden en een brommer te gevaarlijk vindt?
Als je hierover sprak werd aangegeven dat er nu zo veel mensen met kinderen komen en dat het daarom verboden wordt. De strandstoelenman in Ammobi vertelde dat de hotels er op tegen zijn.
Wat ik wel gunstig vond:
Het eenrichtingsverkeer in Pigadia
De bussen die frequenter rijden en u ook naar Messechori, Apella en Aghia Pellagia gaan.
De extra strandbussen op zondag.
De excursie naar Saria, die nu wel uitgevoperd wordt.
De mogelijkheid om op één dag op en neer naar Kassos te gaan. Per boot over een stukje “open” zee. (Er zijn kotszakjes aan boord)
Het havengebied vind ik nog erg leuk om te gaan eten, maar sommige straatjes worden nu al wel erg touristisch.
Gelukkig zijn de rommelige supermarktjes er nog wel, maar er is ook weer een grote en voor Griekse begrippen zeer moderne supermarkt bijgekomen.
Overigens heb ik geen Engelsen, maar wel Noren en Zweden ontmoet.
Arjan Huiskamp, 4/7/05